NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dieselputte
Har nu sett vid 4 olika tillfällen att temperaturvisarens nål helt plötsligt går ned till noll för att några sekunder senare gå tillbaka till normal visning. Har haft detta problem både vid varm och kall motor.

Glapp givare? Verkar vara ovanligt då jag inte kan hitta nåt liknande fall via sökfunktionen.

Nån som har nåt bra tips hur man fixar detta?
Japp, när jag körde för 3 timmar sedan hade jag kört 4 mil full motortemp när jag plötsligt såg nålen snabbt falla ned till noll, det läget som den har när allt är avslaget. Efter c 3-5 sekunder flög den upp till normal visning igen och sen visade den normalt värde tills jag kom hem och slog av. Inga andra symptom, larm etc.

De andra gångerna jag sett det har varit vid några kortare körsträckor då jag inte nått full driftstemp. Samma visa då, nålen faller och går tillbaka efter några sekunder.

Borde ju vara nåt knas med givaren? Kolla lite i Haynes boken och den sitter ju lätt åtkomlig så man kanske skulle kolla den och blåsa på kontaktrengöring.
Har även observerat att dieselvärmarens automatdrift verkar slå av vid lägre motortemp, t.ex nu var det -1 ute, körde några km och blev förvånad att värmaren inte gick när jag stannade då den gick när jag åkte. Provade då direktstart och den startade direkt. Körde några km till med direktstart på och innan jag slog av värmaren låg motortemp på 2a strecket från noll. Slog därefter av motorn och värmaren gick inte som den alltid brukar göra.

Kanske nåt vingel med tempgivaren ?? Men det konstiga är ju att när motorn är fullvarm visar den rätt temp.....

Kan ju knappast bero på värmaren, eller? Nån som har nåt tips?
av dieselputte
Har faktiskt inte sett symptomet nåt mer så jag avvaktar med felsökning tills det ev dyker upp igen.

Det där med att värmaren slår av vid en lägre motortemp vid tex +3 grader ute kanske rentav är en ny funktion som man fick vid senaste servicen där det står att bilens mjukvara uppdaterats.

På höger sida lykta på min v60cc […]

D5 (som i sammanhang om senaste 90-serien alltid &[…]

Hej Jag har en silverfärgad s90 från 20[…]

Hej. Jag behöver lite idéer om vad so[…]