NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Orfeous
Nu har jag hämtat ut bilen från min personliga tekniker och fått veta domen ang styrservo..
Har fått denna information av felkoder osv...

EPS-0021 Pumpmotor felaktig signal
EPS-0022 Styrenhet internt fel
EPS-0071 Spänningsmatning
Samtliga felkoder intermittenta
Koll kontakter på EPS = OK
Servopump (EPS) bör bytas.

Bilder från VIDA på felkodsinformationen:
https://www.dropbox.com/sh/ie1mvak118qu ... BAP7/volvo

Några tips eller kommentarer på det?

Vid styrservomeddelandet så stänger styrservot av.. sen om man stänger av bilen o startar igång den igen så är meddelandet borta och servot är igång igen
Kändes jobbigt att behöva byta servopump a 7900kr eftersom jag inte klarar av det själv.

Uppdatering på detta: Felmeddelandet har inte dykt upp än så länge iaf! Peppar peppar som man säger :)
Senast redigerad av 1 Orfeous, redigerad totalt 0 gånger.
Jag tror att ditt batteri inte är helt ok trots din laddning och att det här larmet kanske ligger kvar pga att spänningen är för låg vid start. Har samma batteri suttit i alla år sedan 2005-2006 så är det garanterat slut. Jag kommer nu att byta batteri för andra gången (första 2009), men i mitt fall är det tillsatsvärmaren som tar kål på batteriet. Har du kollat att generatorn laddar bra?

ett exempel på vad batteribyte kan göra :-)-)

Jag skulle inte satsa på att fixa styrservot innan jag provat bilen med ett nytt batteri.

EDIT: Såg i din andra tråd att batterispänningen bara låg på strax över 10V innan du laddade och den undre kritiska nivån 9V nås lätt när du kör startmotorn om batteriet är dåligt. Det står ju i en av dina Vida rapporter att larms sätts om spänningen är under 9 V

Prova med startkablar från en annan bil kan ju vara en bra början.
Bytt batteriet nu :)
Felet om styrservot är fortfarande kvar och pumpen startar inte.
En tanke är om man kan prova att tvångsköra pumpen för att se om den fungerar överhuvudtaget
eller om den har gett upp?

Hittade i elschemat att på kontakten till styrenheten ska man kunna köra B1 och B2 varav ena är plus och den andra jord (E3) som sitter
vid ena stötdämpartornet
Användarvisningsbild
av Orfeous
Ja, tanken har slagit mig många gånger.. är riktigt sugen på att byta bil :)
tycker den här drar för mycket bränsle även om man kör mycket eco..

fast tror inte de blir en toyota :D
Är på jakt efter en ny styrservoenhet/pump (EPS)
En ny från volvo kostar 4462kr (Artikelnr: VO 36001485)+kablage och mjukvara så blir det ~7700kr vilket känns saftigt för min börs
en begad från bildelsbasen kostar ~2000kr. Då utan kablage och programvaran +1500kr

Så ~3500kr känns ju bättre än 7700 :) men då gör man jobbet själv...

tankar/idéer?
Tim skrev:Prova att uppgradera mjukvaran för EPS och SWM först om du inte har gjort det!!
Hur tänkte du då? Det görs ju bara på Volvo o det kostar pengar. Senaste mjukvaror laddades in på senaste service. Men det kan ju kommit nån ny. Vad vet jag.

Det är bra att det kommer alternativ. Nå[…]

Hur fick du fram den kostnaden?

Hej, Jag har en V70 -07 2.4 bensin och har samma O[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

Den var ju snygg. Ingen 4-zons klimatanläggni[…]