NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan!
Jag är ny på forumet så ursäkta mig om det redan finns en sådan tråd. Men måste berätta om mitt problem som jag har i bilen vilket gör mig väldigt rasande. Det är så att när jag lyssna på musik via min FM sändare eller via radion så brukar radion bara stängas av? Alltså när jag växlar , svänger eller ger blinkers. Den bara stängs av och startas igen efter 2 sekunder. Det är väldigt irriterande. Så min fråga till er kunniga, vad kan det vara tror ni och vad skall jag göra? Ibland så fungerar den men oftast stängs den av. Jag har high performance. Har haft bilen i 1 månad och köpte den från en firma.
All hjälp uppskattas!

Med vänliga hälsningar, AzechV50
Det är ju en typisk glappkontakt som glappar när du svänger t.ex. Det enklaste är väl att åka tillbaka till firman om dom har bjudit på någon sorts köptrygghet. Annars får du öppna panelerna runt radion och känna på kablar och eventuella skarvdon. Eller lyfta ur radion en liten bit så att du kommer åt baksidan. Dra och ryck lite försiktigt i kablarna när radion är igång så märker du när du har hittat rätt.
Hej! Tack för svaret!
Firman sade att det inte fanns några fel och de erbjöd ingen garanti på radion. De måste antagligen ha ljugit.
Hur kan man öppna den? Nya teknologin på bilar är så komplicerade hehe..blir lite svårt att leka med kablarna tills radion fungerar då radion fungerar galant när den bara står still. Tror du att det kan vara pga den kalla vintern?
"Blir lite svårt att leka med kablarna tills radion fungerar då radion fungerar galant när den bara står still. Tror du att det kan vara pga den kalla vintern?"

Detta är just utmärkande för en glappkontakt att det fungerar i vissa lägen men inte i andra, vanligtvis då man förflyttar sig. En kabel med dålig anslutning "lossnar" av tyngdkraften eller accelerationskrafter och spänningen bryts bort. Det kan i lite avancerade fall bero på vinterkyla, men det tror jag inte på här. Rör på kablarna som jag beskrev tidigare. Om det är en dålig anslutning, glappkontakt så märker du det då.
Du skall inte öppna radion som första åtgärd, möjligen som sista, men helst låta någon verkstad göra det om det skulle visa sig behövas.
Hej
jag har ett liknande problem på min v50 t5 -05.
ibland när jag vrider om nyckeln så står det förval 10 i displayen och det går inte att lyssna på varesig radio eller cd, om jsg stänger av, tar ut nyckeln och startar igen så brukar det lösa sig, men vad beror det på?
någon som har samma problem?
tacksam för svar
Hej igen!
Glömde bort detta forum, har fortfarande bilen kvar och problemet kvarstår.
Fick ett meddelande om att Anti-Sladd behövde service och lämnade in den på verkstad förra månaden. Ja bad de även kolla upp varför stereon hackar och startas om.

De kollade igenom stereon men hittade inget fel, de återställde även den. Därefter startades den om när man använde spolarvätska, men efter ett par gånger så startar den om endast när man växlar.

Har fortfarande inte skruvat bort stereon men skall pröva göra det. Kan man få konsekvenser med el/mjukvara om man skulle ta bort kabeln från stereon och sedan lägga tillbaka den? Såg förresten att det fanns säkringar under handskfacket. Läste på informations boken att säkring nummer 64 har hand om ljudanläggningen. Även här undrar jag om något problem kan ske senare om jag tar bort säkringen och lägger tillbaka den.

Med Vänliga Hälsningar

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Har problem med en 940 laddar kring 0.8 bar och ha[…]

Vad heter det som är trasigt?

Hej Det är krängningshämmarens bus[…]