NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StefanWR
Hejsan!

Ska nu försöka hålla mig till långa rader *s*

Hur som helst, åkte söder ut för några veckor sedan med släpvagn, hyrde ett "envägssläp".
Borde ju inte innebära några problem
gjorde inte så heller förrän jag kommer till strax söder om Örebro ser i
speglarna att ljuset på släpvagnen är helt svart..
Hm, ut och kolla sladd och kontakten, kanske var det glapp.. Ånej så lätt var det inte... Efter ytterligare körning utan ljus på vagnen, dyker det plötsligt upp ett varningsmeddelande "Släpvagnssystem felaktigt
service Erfodras"
Men hallå bilen är ju ny (5 månader) Har inte tidigare kört med släp.
Hur som helst så kom jag fram lyckligt utan några böter.
Trodde först att det var el fel på släpet, men det visade sig att även annan släpvagn fick detta meddelande efter några mils körande.

Jaha, det var det elfelet.. sedan kommer nästa och nästa. Plöstligt kan jag inte låsa bilen med fjärrkontrollen. Jo ibland går det och ibland inte.

Vid ett annat tillfälle skulle jag hissa ner rutorna, och ställa inbackspeglarna från kontrollpanelen, men det gick inte heller.
Jo, ibland går det och ibland inte. Har jag lyckats få ner dem så är det inte säkert jag kan hissa upp dem. Så bäst är väl att alltid ha dem upphissade tills man kommer hem igen.

Är dessa elfel vanligt förekommande släpvagnssystem, fönsterhissar, yttrebackspeglar, låsa dörrar och larm??

MVH
StefanWR
V50 1,8
av rollie
Hej,
Jag samma fel gällande elhissar, elspeglar samt centrallås.
Ibland går det ej att varken låsa eller använda elshissar och speglar, men detta gäller bara förarsidan på bilen.
Passagerarsidan fungerar utmärkt och felet uppstår bara under en kort stund efter start eller stopp(startat eller stängt av bilen).
Mkt märkligt!
Användarvisningsbild
av CarMan
nu vet jag ju intevad du ahr för bil, så det är svårt att svara på frågorna.
1. släpvagnsfel kan vara ett fel i släpvagnen som gjort at en säkring i bilen gått sönder.
2. en viss seria på fjärkontrollerna är glappa

3. en viss serie på kontaktstycena i A-stolparna behöver fetas in med speciel fett.
Användarvisningsbild
av danookie
Jag har haft samma problem när det gäller släpvagn för mig.
Meddelandet kom upp och försvann ungefär var tredje sekund.
Lämnade in bilen och dom kunde inte hitta nått fel.
Men det har iaf försvunnit nu och har inte kommit tillbaka.

Inget prob me el hissar eller liknande iaf..
Användarvisningsbild
av CarMan
99% av alla släpvagns strul ligger i släpvagnens elsystem.
av Frigge
Kan oxå vara i bilens dragkontakt. Jag har varit med om några fall där det trängt in vatten i drakkontakten o det har blivit oxid.

/Fredrik
av andezon
finns även en mjukvaruuppgradering på de tidiga trm:n men vanligast är oxid i kontakten på bilen
Användarvisningsbild
av IT-Lennon
"Släpsystem...service erfordras" får jag vidfuktigt väglag och temperatur kring nollstrecket. Kommer upp, man trycker bort, kommer upp, man trycker bort...osv med sekunders mellanrum. Inga problem med belysning på släpvagn dock. Förmodligen letar sig fukt upp till någon krets och bråkar tills det torkat ur. Jag vet ju inte var sensorn sitter för detta eller vart fukten kryper in. Orkar inte riktigt bry mig heller när jag står mitt i ett fuktskadat hus och renoverar från hela kvällarna. :D Men om någon redan har hittat lösningen är jag tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Återigen, Volvo har kvalitetstestat fördåligt!
Alla de här felen som ni beskriver här ska man upptäcka i utvecklingsfasen, FORT OCH FEL!
av Jannedahl
Hej
Mitt bilsläp är plötsligt helsvart med min V70. Även grabbens Peugot ger sama resultat. det borde alltså vara i släpet
Kan det vara centraljorden som felar, kan ju knappast vara alla strömmatningar eller hur eftersom det är minst tre separata matningar om jag inte är helt ute och cyklar.
Skall prova dra separat jord och kolla/ vad tror ni/ Hälsn Jannedahll

Tjena! Jag upptäckte denna knackning idag n&a[…]

Polestar 5

Snygg och snabb bil, men jag tror Polestar kommer […]

V70 d5 2008 lastgaller

Har precis köpt en Volvo V70 från 2008 […]

Har beställt en ställbar klocka nu. Om j[…]