NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ajajaja
Hej,

Ny på forumet.

Min V50 2011 D2 har börjat meddela mig att det är dags för service (4000). Kan nån berätta för mig vad som görs vid denna service och är 2500 kr ett rimligt pris för den?

Tack på förhand!
av Karlie
Hej och välkommen! :D

Vid 4000mil är det enbart en "basservice" som görs, dvs samma som vid 2000mil. Olja, oljefilter samt kupéfilter byts ut.
Bilens programvara uppdateras och man går igenom bilen enligt sedvanlig "slitagekontroll". Detta avser kontroll av allt från bromsar och leder, till vätskor, lampor, lufttryck, eventuella läckage och liknande.

Vid 6000mil är det sedan dags att byta diesel samt luftfilter i intervall-tillägg.

Allting är ju relativt, men jag själv anser att priset är ganska skäligt för en sådan service.
Användarvisningsbild
av Knight8806
Vid 6000mil är det sedan dags att byta diesel samt luftfilter i intervall-tillägg.
Med dieselfilter menar du då givetvis "bränslefilter" antar jag. Det kan lätt misstas för diesel-partikelfilter, som då byts ut senare.

Vid 6000-mila service fyller man även på additiv (vid behov förstås).
av Karlie
Knight8806 skrev:
Med dieselfilter menar du då givetvis "bränslefilter" antar jag. Det kan lätt misstas för diesel-partikelfilter, som då byts ut senare.

Vid 6000-mila service fyller man även på additiv (vid behov förstås).
Visst menar jag bränslefilter, men det är ju just en diesel ;)

Eftersom han skriver att han har en D2:a från 2011 har han med största sannolikhet D4162-motorn och ej D4164T som sitter i den äldre "DrivE"-modellen.
Har han således den nyare motorn behöver additiv ej fyllas vid 6000mil som den gamla, och man behöver inte byta partikelfilter vid 12.00mil heller.
av Karlie
Knight8806 skrev:Sant, men heter inte motorn D 4162T? Kan det vara så att bilen har den äldre motorn om den är tillverkad tidigt år 2010?
Jo, trodde det var underförstått, men den har självklart ett T i namnet också precis som 4164:an, då det är en turbomotor.
Skulle den ha den äldre motorn skulle inte bilen heta D2, utan DrivE, men lättast är väl att ägaren själv får svara på vad han har för motor :wink:
av hanss
Betalade just 2600kr för min 4000mila service.. Man kan säkert få den billigare om man ringer runt..
av Ajajaja
Hej igen,

Exakt vad det är för motor vet jag ärligt talat inte såhär på rak arm, vad jag vet dock är att det är en D2 uttagen oktober 2010 så att motorn skulle vara tillverkad tidigt 2010 låter väl inte helt orimligt. Jag litar dock på att verkstan har koll på vad som ska göras vid servicen :D

Något lite oroväckande dock som hände i slutet på förra veckan var att det helt plötsligt stod "Försämrad motorprestation" eller liknande i displayen. Jag ringde direkt verkstan då jag inte kunde hitta nån info om detta meddelande i instruktionsboken och fick till svar att det *nog* inte var någon fara att köra fram till servicen den 18/6 förutsatt att meddelandet försvann vid omstart och inte kom tillbaka direkt igen, då detta var något som slog ifrån för att skydda motorn. Fick dock inget exakt svar på vad som var problemet(!)

Garantin går ut i oktober så jag har bestämt mig för att göra ett M-test innan den går ut och få de eventuella fel som upptäcks där åtgärdade inom garantin. Anser ni att ett sånt test är värt pengarna? Jag resonerar som så att det kan bli fan så mycket dyrare om något havererar när garantin gått ut eller vad anser ni?

Är Volvo-ägare för första gången så jag tar med glädje emot er erfarnas tips och inlägg! :D
Användarvisningsbild
av mobe
Eftersom du har en D2 och uttagen okt 2010 är det en MY2011 alltså sitter det D 4162T motorn i den samma som i MY2012
av bjornligan
mobe skrev:Eftersom du har en D2 och uttagen okt 2010 är det en MY2011 alltså sitter det D 4162T motorn i den samma som i MY2012
Jag som trodde när en bil var tillverkad och inte uttagen avgjorde årsmodell :smile:
Missljud! Volvo xc90 2020 b5

Jag köpte en ny XC70 av 2012 års modell[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Då kan vi starta en klubb Lennart. Idag ligg[…]

Byta topplocket, eller hela motorn?

Alternativ 3: Byt bara toppackningen på bil[…]

Förstärkt kamrem

Tror inte den jag har sett va med kevlar utan bara[…]