NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NisseHultberg
Hej!

Har en v50-06a som jag tänkte byta bakbromsar på. Övre bulten är ganska illa tilltyglad. Har någon några för slag på hur man ska få loss den?

Mvh
Nisse

Bild
Användarvisningsbild
av Vojje
Du ska börja med att ta bort glidpinnarna :???: .

Om det är 6k-13mm kan du slå över en 1/2"-hylsa.
Varför har den blivit så här? Du använder väl inte hylsor med 12-kant!
av ptrj
Spraya på rostlösare från alla håll och kanter och låt verka en stund. Kasta skiftnyckeln åt helvete och använd bara hylsor eller ringnycklar.
Bulten kostar inte mer än någon tia på Volvo. Byt ut den. Finns garanterat hemma.
Användarvisningsbild
av Vojje
ptrj skrev:Spraya på rostlösare från alla håll och kanter och låt verka en stund. Kasta skiftnyckeln åt helvete och använd bara hylsor eller ringnycklar.
Bulten kostar inte mer än någon tia på Volvo. Byt ut den. Finns garanterat hemma.
Ringnycklarna kan du kasta med skiftnyckeln och bulten ska alltid bytas efter demontering.
av CrossFireX
Vojje skrev: Ringnycklarna kan du kasta med skiftnyckeln och bulten ska alltid bytas efter demontering.
Verkar som ett slöseri att byta byta bulten varje gång. Gör man rätt så skadas inte bulten och då behövs den inte bytas...
Användarvisningsbild
av Vojje
Well, slöseri är ju aldrig bra och för de som plockar av sina ok regelbundet med bra verktyg kan en klick gänglåsning räcka och sedan återanvändning.
För oss andra, som har annat att göra och drömmer om trummor bak, rekommenderar jag att bultarna byts. Valfritt förstås hur man gör.

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]