NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har idag en V70 T4 och V50 Flexifuel. Tänkte byta V50 mot en ny V50 D2 Classic Momentum. Testade en D2 förra veckan. Blev direkt förvånad innan jag körde iväg då ratten vibrerade kraftigt. När jag lade i en växel och körde iväg försvann vibrationerna. Närmade mig en rondell och kopplade varpå jag känner vibrationerna direkt. Så var det hela tiden då man hade kopplingen nere. Så fort motorn går på tomgång dvs att ingen växel drar uppträder vibrationer. Varvtalet låg strax under 1000. Två timmar senare tog jag med min fru och då testade vi en V50 D2 på en annan Volvoanläggning. Samma vibrationer. Testade då en V60 D2. Här var vibrationerna mindre. Åkte hem och ringde en granne som har en V70 D3 samt en ny Passat 140 Diesel. Lite vibrationer i D3:an men inte kännbart i Passaten. Kände en dag senare på min brors Audi Q5, inget skak/vibration alls. I helgen testade vi en Peugeot diesel med automat 112hk samt en manuell Ford Focus 95hk. Inga vibrationer/skak mer än skillnaden mellan Bensin/Diesel. Testade igår en D2 på Bilia Haga Norra. Tog en lång tur där jag fick stanna/växla mycket. Lite vibrationer var det. Ungefär som V60 D2 skulle jag säga. På slutet tänkte jag inte så mycket på detta så detta kansek är något man "glömmer bort" efter ett tag? Vad säger ni med D2? Är det extra mycket vibrationer i ratten jämfört med bensin eller andra dieslar? Är det någon uppdatering som tar bort detta? Tacksam för all input innan ett eventuellt köp :-)
D2 är ganska "grov" i sin framtoning, helt klart. Det är väl en prisfråga helt enkelt, det är dyrt att isolera mot ljud och vibrationer och det har man inte ansett sig ha råd med i S40/V50 fallet. Passat, V70 är dyrare och där finns nog utrymmet prismässigt att lägga några extra tusenlappar. Logiken haltar förstås lite grand i och med att du upplever Focusen som mindre vibrerande. Har inte kört någon Focus med 1.6D motorn själv, däremot alla andra modeller du nämner. D2 har helt klart mest dieselkänsla av dem. Å andra sidan är ju V50 D2 nästan 100.000kr billigare än en Passat 140 TDI med samma utrustning.
Har nu kört ca 500 mil med min V50 D2 och har ej märkt några skakningar/vibrationer. Att en Passat 140 TDI med samma utrustning skulle kosta
100.000 mer än en D2 har jag svårt att tro...inte där jag bor iaf! :wink: Min far kör en sådan.
V50 D2 Classic kostar väl runt 220'? Passat Masters 140 ligger nog något över 300' med samma utrustning.
Jo det stämmer att det är vibrationer vid tomgång, dock inget jag stör mig på.
Hade 2.0d för några år sen och den är likadan, så att det hänger ihop med just d2 är fel.
Arbetaren skrev:Har nu kört ca 500 mil med min V50 D2 och har ej märkt några skakningar/vibrationer. Att en Passat 140 TDI med samma utrustning skulle kosta
100.000 mer än en D2 har jag svårt att tro...inte där jag bor iaf! :wink: Min far kör en sådan.
Vem sjutton vill köra en Passat? Snacka om TRÅÅÅÅKBIL!
I valet mellan V50 D2 och Passat TDI 140 skulle jag säga att det inte är självklart att Volvon är den roligare av de två.
whoppi skrev:Jo det stämmer att det är vibrationer vid tomgång, dock inget jag stör mig på.
Hade 2.0d för några år sen och den är likadan, så att det hänger ihop med just d2 är fel.
Men ska man tolka det att det är Volvo som har problem att få bort vibrationer vid tomgång? Har ju inte upplevt det på någon annan än just volvo D2 V50+V60 samt lite på V70 D3. Vad ska varvtalet vara exakt vid tomgång på en D2?
Kan bara bekräfta efter att ha provkört en D2 och en KIA Ceed i helgen. KIA'n Ceed låter en del men inga vibrationer i ratten vid tomgång. Provkörde den 4:e D2:an och det är vibrationer på samtliga. Så fort man frikopplar är det vibrationer. Tror nog att man lär sig leva med detta och till sist tänker man inte på det. Skillnaden blir uppenbar när man går från min nuvarande V50 1.8F eller V70 T4 till en D2a.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har nollat felkoderna flera gånger. B&ar[…]

La in i går kväll. Inget galet än.[…]

Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]