NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av specos
En liten fråga.

Det har börjat lysa service erfordras i displayen nu. Först lyste det "Boka service" sedan "Dags för service" (har jag för mig) och nu "Service erfordras". Jag vill bara kolla - det är just servicen den försöker påkalla och inget annat? Jag tänkte nämligen dra över några hundra mil så jag kommer i fas till jämna tusental...

Annars brukar det väl stå just vad det är för del som behöver service t ex "Service erfordras på ABS"?
av CrossFireX
Den visas i flera etapper. Först säger den du ska ringa och boka (de kanske inte har ledigt på flera veckor fram) och sedan "Dags för service" när service bör göras och slutligen "Service erfordras" och då bör man verkligen göra det så fort som möjligt. Service är inte bara miltal, det är också t.ex. antal timmar motorn varit igång m.m.
av specos
Kanon, tack för svar. Det är enbart oljeservice och jag har kört på bensin så tänkte köra en riktig service några hundra mil efter tänkt byte.
av 2444ever
specos skrev:/.../ Jag tänkte nämligen dra över några hundra mil så jag kommer i fas till jämna tusental...
Att dra över på körsträcka/tid kan av vissa tolkas som att man är lite slarvig med bilen, kan ju vara bra att tänka på om du skall sälja bilen nån gång. Nu vet jag inte vad du har för årsmodell eller så, på äldre bilar spelar det det väl inte så stor roll. Om du har garanti kvar så kan det kanske påverka om man drar över intervall? Var uppe en tråd om det för ett tag sen.
Menar inte att lägga mig i, men tror definitivt att en del resonerar så vad gäller hur man följer serviceintervall vid bilköp.
Användarvisningsbild
av SvenB
specos skrev:Kanon, tack för svar. Det är enbart oljeservice och jag har kört på bensin så tänkte köra en riktig service några hundra mil efter tänkt byte.
Att du har enbart kört på bensin har ingen betydelse vid eventuella garanti/maskinförsäkringsärenden.Serviceschema måste nog följas. Sedan kan man undra varför du kör på bensin när det skiljer 5,45:-/liter. Omräknat blir det c:a 2,50:-/mil billigare att köra på etanol.
av specos
Jag har kört på bensin fram tills för några månader sedan kanske jag skall förtydliga....=)
Och bilen har gått mer än gränsen för maskinskadeförsäkring och sådant så om jag väntar några hundra mil extra bedömer då inte jag som något att oja sig över, annars får jag ju göra storservice efter bara 500 mil, vilket känns lite onödigt (annars uppstår det ju frågetecken om varför jag inte gjort storservicen vid indikerat serviceintervall).
Nåja, jag har fått svar på mina frågor och har inget mer att tillägga utan tackar för den input som givits i tråden.

Nån som vågat testa senaste?

Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]