NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S60_2.4_-02
Hej,

Är lite sugen på en V50 Drive, typ en från 2009 ! Vad tycker Ni om denna? Hittar mest en massa info om 2.0D. :?:

Jag vet att det bara är en svag motor (har även en V70 2.5T med lite godis, om jag vill gasa). vad jag förstår så kan man vid normal körning komma ner till en 0,5 liter/ milen ? Min V70 kommer sällan under litern, och kör man då 2500 mil om året så blir det lite pengar över, för soppan kommer aldrig att bli billig :evil:

Är det 18000 mil på kamrem och 12000 på Partikelfilter ?
Vad finns det att se upp med?
Hur är motoren jämnfört med 2.0D? Samma tillverkare, PSA?
av PaS83
Motorn är en PSA konstruktion ja.
Kamrem byts var 24.000 mil eller 10 år, partikelfiltret var 12.000:e och påfyllning av additiv sker med 6.000 mils intervall.
av Lövet
Det tråkiga med DRIVe är ju att i verklig körning så är den inte särskilt snål. De flesta verkar åka runt pp 0,65-0,7 och då vet i sjutton om jag tycker att uppoffringen med så låg effekt är värt det. När V60 testades av Auto Motor Sport så skiljde bara 7cl mellan DRIVe och D3. Den senare är en klart trevligare upplevelse. Sedan är servicen dyr, riktigt dyr.
av PaS83
Att "de flesta" skulle ha en förbrukning på 6,5-7,0L/100 km är väl ändå en överdrift?

Jag har de senaste 30.000 km körda kilometrarna en snittförbrukning på 5,31 med en vanlig
1,6D. Tittar man på Spritmonitor ligger snittet på 5,59L och 5,10L för DRIVe modellerna.

Sen verkar det finnas några måndagsexemplar av D2 motorn med förbrukningssiffror kring
6,5-7,0, men knappast de flesta...
av Lövet
"De flesta" verkar bara titta på färddatorn och glömma värmaren. Men absolut, det finns säkert de som är mycket nöjda med förbrukningen som man inte hör om. De som rapporterar i trådarna om D2an är sannolikt de som är mest missnöjda.

De flesta Volvoägare får man ju inte glömma finns inte på bilforum överhuvudtaget.
av Vanhaniemi
förbrukning beror helt på hur du kör

När tjejen pendlade 7 mil ToR plus stadskörning så låg våran 1,6 DRIVe på 0,46 sommartid.
Under vintern så åkte hon buss och då körde vi bara stadskörning, då har den dragit 0,7-1 L milen.

Så det går att köra snålt, men kör du bara stad vintertid så går värmaren konstant och således dricker den som en ryss.

Saker att se upp med är stolarna, spricker lätt i sidorna på tyget.
Diselvärmaren kommer med all sannolikhet att behöva service efter ett par vintrar. (min pajade andra vintern)
Servicen är rätt dyr med partikelfilter.

En 2.0D / D3 går nog att få ner i samma totalkostnad, iallafall för mig.
av dongan
Under halvlitern är inga problem. Ligger oftast runt 0,42 med vår drive -09.
Men kör du mycket med värmare så tar den ju lite extra.
Vi tycker motorn är tillräcklig, kör mest mindre vägar.
Trevligt chassi.
En vanlig service ligger runt 2000kr och snart är det dags för 12000mila service för våra.
Så det ska bli intressant att se vad den går på.
Men funderar på om man skulle tvätta ur partikelfiltret snart.
Enda problemet vi haft var att egr ventilen gick sönder, men det bjöd volvo på.
av Gourmand
Hade själv just 1,6 Drive med 4-ventilsmotorn tidigare. Utmärkt kraftkälla till den bilen och mkt bränslesnål även i verklig körning. 12000-milaservicen, som en del nämner här, behöver inte bli dyrare än andra servicar. Finns ingen anledning att byta partikefiltret vid dessa mil. När denna PSA-motor servas hos Citroen eller Peugeot byts det inte, utan rengörs vid behov. Min nuvarande D2 Classic Momentum har samma motor, men med 2-ventilsteknik. Även denna bil går mkt snålt i verklig körning, även om några på detta forum har uppgett problem med hög förbrukning.
Detta är bilar med bra kraft vid de varvtal som används vid vardagskörning, låg förbrukning, lång hållbarhet och låga ägarkostnader. Dessutom kanske den absolut bästa vinterbil jag någonsin kört. Se bara till att anlita en vettig verkstad, om du gör affär.
av CrossFireX
andreas_lofgren skrev:Det tråkiga med DRIVe är ju att i verklig körning så är den inte särskilt snål. De flesta verkar åka runt pp 0,65-0,7 och då vet i sjutton om jag tycker att uppoffringen med så låg effekt är värt det. När V60 testades av Auto Motor Sport så skiljde bara 7cl mellan DRIVe och D3. Den senare är en klart trevligare upplevelse. Sedan är servicen dyr, riktigt dyr.
Antingen är det något fel på bilen eller så tror de att det är en sportbil och inte kan köra den ordentligt, rivstarter, 10 km/h över max tillåtna hastighet m.m. Förstår inte riktigt folk som fortsätter att gasa fullt för att sedan bromsa in kraftigt när det är rött 50 meter fram. Hur FAN tänker man då? Folk kör sämre och sämre har jag märkt... Jag brukar släppa gasen och låta den rulla, motorbromsar OFTA. Min 1.6D DRIVe (2009) visar 0.49 just nu enligt färddatorn, och det är med vinterdäck och mer stadskörning än landsväg. Ligger på 0.41-0.43 under sommaren. Det gäller att köra lugnt, hålla hastigheterna och ha rätt lufttryck i däcken... En tank under vintern räcker 600-700 km, på sommaren upp mot 1000 km. Jag är otroligt nöjd med min 1.6D DRIVe

Nyare DRIVe och D2 har samma effekt, 115 hk.
Användarvisningsbild
av Blixnabb
CrossFireX skrev:
andreas_lofgren skrev:Det tråkiga med DRIVe är ju att i verklig körning så är den inte särskilt snål. De flesta verkar åka runt pp 0,65-0,7 och då vet i sjutton om jag tycker att uppoffringen med så låg effekt är värt det. När V60 testades av Auto Motor Sport så skiljde bara 7cl mellan DRIVe och D3. Den senare är en klart trevligare upplevelse. Sedan är servicen dyr, riktigt dyr.
Antingen är det något fel på bilen eller så tror de att det är en sportbil och inte kan köra den ordentligt, rivstarter, 10 km/h över max tillåtna hastighet m.m. Förstår inte riktigt folk som fortsätter att gasa fullt för att sedan bromsa in kraftigt när det är rött 50 meter fram. Hur FAN tänker man då? Folk kör sämre och sämre har jag märkt... Jag brukar släppa gasen och låta den rulla, motorbromsar OFTA. Min 1.6D DRIVe (2009) visar 0.49 just nu enligt färddatorn, och det är med vinterdäck och mer stadskörning än landsväg. Ligger på 0.41-0.43 under sommaren. Det gäller att köra lugnt, hålla hastigheterna och ha rätt lufttryck i däcken... En tank under vintern räcker 600-700 km, på sommaren upp mot 1000 km. Jag är otroligt nöjd med min 1.6D DRIVe

Nyare DRIVe och D2 har samma effekt, 115 hk.
Hade varit intressant om du angav hur många liter du tankar när du kör 60-70 mil, för tankar du 50 liter så ligger du inte på 0,49.
Sedan är det beviserligen så att vissa av bilarna är onormalt törstiga, föklara annars varför man får en helt annan förbrukning när man har en låne bil och kör samma sträcka.
Sedan så spelar körsättet otroligt mycket in på dessa motorer ja.

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]