NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MatsO
Som rubriken säger så funderar jag på att köpa en Begnad 2.0F Helst en -10

Det lockar litet att ha en motor som fixar både bensin och etanol beroende på våra miljötokar hittar på framöver.
Men då jag inte är särskillt bilintresarad så tänkte jag höra vad det är man ska se upp med på denna.
Är det ens en rimlig modell i den årsmodellen eller ska man leta vidare.

Har en V40 2.0T idag som jag trivs bra med även om den har lite klen värme i min smak.
Det skadar ju inte heller med mer lastutrymme men det har ju V50.
Hur är det med småfack osv i den "nya". V40 har ju ett extra fack i skuffen förutom reservhjulsbaljan

Så berätta gärna allt ni vet :)
Användarvisningsbild
av Knight8806
Lugn, du behöver inte bli orolig. V50:n är ju en otroligt populär modell, men just den motorn är väl lite seg i mitt tycke. Valet är ju helt individuellt och nu är det kanske ganska tryggt för bilkonsumenten att kunna välja bland bensin och etanol när priset på drivmedel når rekordhöga nivåer, om man nu tycker priset är alldeles för högt jämfört med andra färdmedel. MY10 (som du helst vill ha) är ju miljöklassad och har låga utsläpp på 183 g/km, men 145 hästar är lite för snålt tycker jag och du har inte mycket i vrid heller. Om detta inte påverkar ditt beslut så är det en bra bil i övrigt. Eftersom du köper begagnat skulle jag råda dig att köpa från en auktoriserad Volvohandlare (t.ex. Bilia), som ger dig 24 månaders/2 000 mil MaxiTrygg-garanti. Kontrollera så bilen har full servicebok samt att dessa har gjorts vid rätt intervall, avstängningsbar krockkudde på passagerarsidan är bra (mer lättsåld i framtiden). I övrigt så är det väl bara att välja och vraka i den utrustningsnivå som du själv anser vara tillräckligt. Jag skulle inte gå lägre än Momentum-paketet.

EDIT: Gällande fack osv. C30, C70, S40 och V50 är nog inga höjdare vad gäller fack och smarta utrymmen. De har alltid lidit av detta problem och jag har själv ägt en S40 -00, så jag är väl medveten om begränsningarna som även infann sig där. Jag skulle nog inte ha allt för höga förväntningar här.

Lycka till!
av MatsO
Tack för svaret.

Jag tycker själv att det är synd att de inte har en mindre lätttrycksturbo att tillgå.
V40 2.0T tyckte jag var precis lagom. Snabb nog när det behövdes men ändå inte "topp-modell" så man slapp betala för det påslaget.

Alternativet är ju Dieselvarianten och har sett några 2.0D för rimliga pengar fast då har de gått 10.000 plus.
Har för dålig koll på vilka servicar som kommer på dem om man vågar köpa en högmilare.

Det blir definitivt köp från en handlare och helst en volvohandlare. Dock blir det nog ett köp ganska långt hemifrån då det itne finns några lämpliga objekt i närheten
Användarvisningsbild
av Knight8806
Jag kör själv bl.a. en S40 2.0D MY07. Hur nöjd som helst med den! 320 i vrid och 136 hk gör den till en fullt duglig året-runt bil, tycker jag (ska det tilläggas). Den har mindre hk, ja, men känslan ligger inte enbart i det, utan även vrid, acceleration, förbrukning osv. ska tas med i beräkningen. Jag ligger ändå för det mesta i 1500 - 3000 i varv, så kraften finns alltid där. Serviceintervallet för dieselmotorerna är 2000 mil eller 1 år och då är de inte speciellt billiga. Jag gjorde en 6000-mila-service för runt 4 300 kr och då ingick inte bränslefilter (för det var redan bytt tidigare). Köp inte en variant som har gått strax under 10- 11- eller 12 000 mil för där har man troligtvis inte hunnit göra 12 000-mila-servicen och den ligger på runt 12 000 också! Extremt dyrt, då detta är en stor service med kamremsbyte osv. PSA (fransk motortillverkare) som bl.a. tillverkade 2.0D motorn har ju ett gott rykte för att göra långlivade motorer som håller bra kvalitét. Jag skulle dock köpa en lågmilare vid nyköp alla dagar i veckan! Kan också nämnas att 2.0D:n har lättrycksturbo och om jag inte minns fel så gäller detta för alla dieselmotorer i modellprogrammet. Sen får man väga och jämföra mellan samtliga faktorer bland alla ägandekostnader runt bilen. Många här på forumet säger exempelvis att trots etanolmotorns högre förbrukning (30 %) så har du betydligt lägre kostnader i både drift (drivmedel) och skatt jämfört med exempelvis diesel, som är både dyrare i inköp, drivmedelskostnad och skatt. Men då får man inte glömma att den har ett bättre andrahandsvärde och man behöver inte serva den varje halvår som man gör med en etanolbil. Men den diskussionen vill jag inte gå in på igen, för den finns redan om du söker på forumet.
av MatsO
Hittade ett objekt som är en -10 2.0D som har gått straxt över 12000.
Ska kolla om 12000 service är gjord på den.

Alternativet just nu är just den 2.0F jag har sett. Gått betydligt mindre men behöver lite extra utrustning för att nå upp till nivån som D bilen har.
Saknar dragkroken plus sommarhjulen
Användarvisningsbild
av SvenB
Knight8806 skrev: och man behöver inte serva den varje halvår som man gör med en etanolbil.
Vad får dig att tro det? Det är ett år som alla Volvo.
av MatsO
#27 skrev:Hur lång kör du på ett år?
Det borde jag ju ha skrivit från början förståss.
1500-2000 brukar det bli

Bara skrika om jag har fattat det fel men för F modellerna är det väl 2000 mil/1 år intervall på vanlig service och däremellan oljebyte vid tusen mil?
Användarvisningsbild
av Knight8806
Vad får dig att tro det? Det är ett år som alla Volvo.
Just det, man måste ju rätta sig för KKR också.

Vad jag menar är att alla etanolbilar ska byta olja och oljefilter var 1000:e mil, vilket i Mats fall blir ett verkstadsbesök var sjätte månad. Bra så?
Bara skrika om jag har fattat det fel men för F modellerna är det väl 2000 mil/1 år intervall på vanlig service och däremellan oljebyte vid tusen mil?
Ja, du har helt rätt!

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]