NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RedRooster
I morse när jag skulle skjutsa barnen till Skola och Dagis så vägrade bilen starta. Startmotorn går runt som den skall och det blir vissa ryckningar när man tror att den skall hoppa igång. Efter ca 15 minuter var jag tvungen att lägga ned då det inte gick framåt.
Lite mer bakgrundsfakta: För några dagar sen tankade jag etanol för första gången på några månader. Det var -15 imorse, det var lika kallt igår och då fungerade det bra. Jag har inte haft likande problem tidigare. Det enda som har varit är att motorn ibland kan dö vid tomgång, tex rödljus etc. Händer dock sällan.

När jag vrider om tändningen hör jag bränslepumpsurret i ca 2 sek, sedan vrider jag om och startmotorn börjar dra. Några hostattacker men inget mer händer.

Tyvärr har jag inte haft möjlighet att få in bilen i garage men det hoppas jag kan lösas imorgon kväll.

Någon som har några idéer om vad det kan vara?
Användarvisningsbild
av SvenB
Förra vintern var väl batteriet ett år nyare.
RedRooster skrev:Det stämmer, men startmotorn snurrar runt som den skall så det verkar inte vara batteriet.
Har du följt startprocedurer i instruktionsboken angående krånglande start med etanolbränsle?

.
RedRooster skrev:Förra vintern var det ännu kallare och då var det inga problem.
Du kan ha fått en annan bränslemix den här gången. Enligt standarden för sommar- resp vinterblanding av E85 behöver bränslebolagen inte tillföra mer bensin. I båda fallen är det minst 15% bensin. Men priset justeras förstås alltid upp den 1:e november precis som att det över en dag blev 25% bensin i E85. Sist jag tankade min bil fick jag sommarblanding och just nu i tanken har jag 82.75% etanol. Inga problem alls att starta men det har inte varit så kallt än. Men jag hoppas det bli kallare snart så jag får testa kallstartsegenskaperna på min nya T4F :)
RedRooster skrev:I morse när jag skulle skjutsa barnen till Skola och Dagis så vägrade bilen starta. Startmotorn går runt som den skall och det blir vissa ryckningar när man tror att den skall hoppa igång. Efter ca 15 minuter var jag tvungen att lägga ned då det inte gick framåt.
Lite mer bakgrundsfakta: För några dagar sen tankade jag etanol för första gången på några månader. Det var -15 imorse, det var lika kallt igår och då fungerade det bra. Jag har inte haft likande problem tidigare. Det enda som har varit är att motorn ibland kan dö vid tomgång, tex rödljus etc. Händer dock sällan.

När jag vrider om tändningen hör jag bränslepumpsurret i ca 2 sek, sedan vrider jag om och startmotorn börjar dra. Några hostattacker men inget mer händer.

Tyvärr har jag inte haft möjlighet att få in bilen i garage men det hoppas jag kan lösas imorgon kväll.

Någon som har några idéer om vad det kan vara?
Om du har möjlighet sätt i motorvärmare och testa efter det. Om inte det fungerar så har den antagligen blivigt sur,, lättaste sättet att få igång den då är att ta bort kontaktsyckena till insprutningsventilerna och sedan köra den på starten oftast startar den ett litet tag sedan dör när cylindrarna är torra.. sätt sedan tillbaka kontakterna och starta bilen, sedan måste du köra med den minst 15 min och sedan helt lite tomgångkörning 5 minuter utan att stänga av den detta för att bilen skall lära in sig vilken bränslebladning bilen har.. om bilen börjar gå dålig när den är varm blöddrar osv så får du uppsöka aktoriserad verkstad då antagligen lambda sond tagit skada av allt bränsle som forsat in vid dina startförsök.. ibland räcker det med att byta olja+filter..

Lycka till
ThomasT skrev:
RedRooster skrev:Det stämmer, men startmotorn snurrar runt som den skall så det verkar inte vara batteriet.
Har du följt startprocedurer i instruktionsboken angående krånglande start med etanolbränsle?

.
Nej, jag läste det nu. Tackar!

Tragiskt att det skall behöva hållas på med blockvärmare i 2 timmar etc. för att bilen skall fungera om det mer är -10.
Förmodligen hade jag mer tur förra vintern med mer bensinmängd etc. Måste ha varit en dålig sommarblandning i senaste tanken. :/
Blir nog ingen etanolbil nästa gång!
Användarvisningsbild
av SvenB
MattiasD skrev: Enligt standarden för sommar- resp vinterblanding av E85 behöver bränslebolagen inte tillföra mer bensin. I båda fallen är det minst 15% bensin. Men priset justeras förstås alltid upp den 1:e november precis som att det över en dag blev 25% bensin i E85.
Så säger inte bränslebolagen. Jag mailade till dom förra hösten om detta att de fyllde på cisternerna med vinterblandning över en natt. Svaret blev att de började köra ut E75 14 dagar innan 1:a november. Men de får inte betalt för E75 förrän 1:a november Lika på våren. De garanterar E75 till 1:a april men behöver inte ha E85 förrän 15 april, men måste sänka 1:a april.

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]