NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av berrabus
Har en V50 2.0d -06. Några gånger har jag gått ut innan frukost och satt igång direkstarten på värmaren men när jag sedan kommer ut har värmaren aldrig startat. Oftast har den startat som den skall men som sagt, ett par gånger har det falerat.

Imorse var det -11degC och jag gick ut och körde igång värmaren. Några miniuter senare kollar jag om den startat och det har den inte. Går då ut för att starta igen och sitter kvar för att kolla vad som händer. Läser då info på displayen att värmaren stängts av pga för låg batterispänning.

Har kört värmaren lite då och då på morgonenn i ca 20min och sedan 2mil till jobbet och 2mil hem igen (2mil är ca 25min). Borde inte detta räcka för att hålla igång batteriet?
Är detta ett vanligt problem att kylan sänker batterispänningen även för ett friskt batteri så att värmaren inte startar?
Vad göra, skita i att köra värmaren, ladda upp batteriet o se om det blir bättre eller helt enkelt köpa nytt batteri?

Bilen har alltid startat och så batteriet är inte helt slut.
berrabus skrev: Har kört värmaren lite då och då på morgonenn i ca 20min och sedan 2mil till jobbet och 2mil hem igen (2mil är ca 25min). Borde inte detta räcka för att hålla igång batteriet?
Är detta ett vanligt problem att kylan sänker batterispänningen även för ett friskt batteri så att värmaren inte startar?
Vad göra, skita i att köra värmaren, ladda upp batteriet o se om det blir bättre eller helt enkelt köpa nytt batteri?
Körtiden räcker med god marginal för att ladda batteriet efter uppvärmningen, men jag skulle inte döma ut batteriet direkt.

Om du har tillgång till eluttag skulle jag absolut installera en laddare i bilen så att du smidigt kan underhållsladda under vintern.
Har liknande körsträcka som dig men det räckte inte förra vintern. Har du tillgång till eluttag så ladda upp batteriet med en bra laddare titt som tätt. I min nya bil nu har jag både el och diesel värmare och till el värmaren la jag till integrerad laddare så att batteriet laddas om jag kopplar den till eluttag som jag ibland får tillgång till på jobbet.
Dogfight
Får väl prova att köra batteriladdaren under en natt o se om det blir bättre på lite sikt.

På nya bilar, är det ok att koppla på en gammal vanlig stor tung batteriladdare när batteriet fortfarande är anslutet till bilen eller bör jag koppla bort minuskabeln? Kan ngt gå sönder?

Har kört div SAAB 900 OG o SAAB 99 senaste åren och där kopplade jag på laddaren med batteriet fortfarande inkopplat utan problem. Hade ngt pajat där är det enkelt och billigt att fixa.
Användarvisningsbild
av mobe
Grundregeln är att man bör köra bilen lika lång tid som värmaren används annars finns risk för att batteriet laddas ur.

Kylan minskar alltid kraften i ett batteri nytt som gammalt.
Senast redigerad av 1 mobe, redigerad totalt 0 gånger.
Man bör också komma ihåg att värmaren går sådär 45 min när det är ett par minusgrader och man ställt in tiduret.
Inga problem att köra med gammal laddare. Tänk på att vid -11 har batteriet tappat en hel del kapacitet. Jag hade dessa problem på min 2.0 D V50 -06 , bytte batteri och allt blev bra. Har sedan dess kört CTEK laddare varje natt och värmaren startar då alltid utan problem.

Nu gav dock generatorn upp förra veckan och efter byte blev det problem med "Styrfel Sevice erfodras" vilket berodde på låg batterispänning. Misstänker nu att batteriet är dåligt och att det ev orsakade generator haveriet, så mitt råd är att kolla upp batteriet noga så du inte får andra problem. Är batteriet bytt någon gång?
dieselputte skrev:Är batteriet bytt någon gång?
Vet inte. Har bara haft bilen 1 månad och inte kollat vad det är för batteri som är monterat.

Köra batteriladdare varje natt är inget alternativ. Skall funka iallafall :)
Hur har det gått med batteriet i kylan?

Mitt batteri höll 3,5år. Batteriet var ändå friskt för att alltid kunna starta bilen. Någon gång så var endast motorn varm efter att dieselvärmaren hade gått och då laddade jag batteriet och sedan var det inget problem. Så gjorde jag några gånger MEN en dag så startade inte bilen. I med ett nytt batteri och vilken skillnad, dieselvärmaren och cirkulationspumpen låter mycket piggare och startmotorn drar runt motorn mycket lättare!!!!

Batterier kan hålla i många år men det är ingen garanti att ens eget gör det. Denna kyla plus alla elförbrukare i bilen är ingen hälsokur för ett äldre batteri.
StringerBell skrev:
berrabus skrev: Har kört värmaren lite då och då på morgonenn i ca 20min och sedan 2mil till jobbet och 2mil hem igen (2mil är ca 25min). Borde inte detta räcka för att hålla igång batteriet?
Körtiden räcker med god marginal för att ladda batteriet efter uppvärmningen, men jag skulle inte döma ut batteriet direkt.

Om du har tillgång till eluttag skulle jag absolut installera en laddare i bilen så att du smidigt kan underhållsladda under vintern.
Hade samma problem med min C30. Ringde Volvo och frågade dem ang körsträcka och urladdning av batteriet, han rekommenderade 4mil! Jag har "bara" 3 mil och nu mot slutet av vintern har problemet uppstått, så låter ganska logiskt. Laddade batteriet och nu har det fungerat skottsäkert sedan dess, ca 1 månad sedan!
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]