NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#607888
Brorsan har en C30 T5 6MT från -07 (gått 5500mil). Han har ägt den sedan ny och den har aldrig varit trimmad eller liknande. Bara insatsfilter, dvs i orginal filterbox, som har suttit där i ett par år.

Problemet är att oavsett växel så "dör" accelerationen vid 3500 varv. Man hör turbon vina som vanligt från ca 2600, men vid 3500 hörs ett väsande/sugande ljud, som inte slutar förrän man släpper gasen igen. Jag provkörde för att försöka luska lite i det. Då gick det att varva som vanligt i tvåan, dvs ca 118km/h innan varvstopp. Men 30 sekunder senare när jag skulle köra om en bil i trean kändes det som att "gå in i väggen" vid 3500. Den drar fortfarande hårt från 2600 till 3500, men sen riktigt, riktigt seg. Sen hände samma oavsett växel. Däremot känns det som den drar ännu starkare i trean än tidigare upp till 3500 när det händer. Den brukade inte spinna loss i trean innan, men det gör den nu!

Har kollat så gott det går för att se att någon slang inte är trasig och kunde inte se något speciellt direkt. Innan det provades även att lyfta ena batteripolen för att se om det blev någon skillnad, men nej. Inga felmeddelanden i displayen.


Tacksam för idéer! :)
av pergrein
#607912
Kan det vara något med turbotrycket/wastgate som jävlas??? Efter som den börjat spinna på 3:an tyder väl på högt turbotryck för att sedan bli för högt och då släpps det ut och bilen blir slö..!! Kan det vara så???

Mvh
per
#608018
Det kan ju vara någon mjukvara som hindrar bilen, för att den laddar för mycket. Men då tycker man att det borde komma upp något felmeddelande?

Var sitter magnetventilen? :)

Det jag tänkte var LMM, som spökade. Men vet inte riktigt hur man kan kontrollera det på ett bra sätt. Kommer väl bli ett besök på verkstan för att se om det har satt något felkod, men alltid bra att ha lite aningar själv först, så det inte kostar 5000kr extra i onödan! :wink:
#608036
XC90_Executive skrev:Det kan ju vara någon mjukvara som hindrar bilen, för att den laddar för mycket. Men då tycker man att det borde komma upp något felmeddelande?

Var sitter magnetventilen? :)

Det jag tänkte var LMM, som spökade. Men vet inte riktigt hur man kan kontrollera det på ett bra sätt. Kommer väl bli ett besök på verkstan för att se om det har satt något felkod, men alltid bra att ha lite aningar själv först, så det inte kostar 5000kr extra i onödan! :wink:
N

Inte tror jag att det är något fel på mjukvaran i bilen, tror att det är något annat som spökar, läck på någon slang, wastgate,
men magnetventilen tror jag dock mest på.

Nu är jag ju ingen expert själv, men magnetventilen borde du hitta om du följer slangarna från turbon/ wastgate'n.
Ventilen sitter ialla fall på 850 Turbon vid sidan av luftburken (mot motorn), ni får följa vacum och tryckslangarna så borde ni komma rätt...

Så här borde den lilla rackaren se ut:
http://atechmotor.com/volvo/c30/t5/turb ... netventil/

//Mvh
#608248
Inte helt hundra, men har för mig att man kan koppla förbi den, testa att sök på nätet och se om du kan få någon hjälp.

Allternativet är att ni lämnar in bilen på Bilia för en felsökning.

Eller ring Autotech och hör med dom, grabbarna är riktigt bra att ha att göra med.
Tel: 0520-48 05 20
#610261
agusta44 skrev:
XC90_Executive skrev:Det kan ju vara någon mjukvara som hindrar bilen, för att den laddar för mycket. Men då tycker man att det borde komma upp något felmeddelande?

Var sitter magnetventilen? :)

Det jag tänkte var LMM, som spökade. Men vet inte riktigt hur man kan kontrollera det på ett bra sätt. Kommer väl bli ett besök på verkstan för att se om det har satt något felkod, men alltid bra att ha lite aningar själv först, så det inte kostar 5000kr extra i onödan! :wink:
N

Inte tror jag att det är något fel på mjukvaran i bilen, tror att det är något annat som spökar, läck på någon slang, wastgate,
men magnetventilen tror jag dock mest på.

Nu är jag ju ingen expert själv, men magnetventilen borde du hitta om du följer slangarna från turbon/ wastgate'n.
Ventilen sitter ialla fall på 850 Turbon vid sidan av luftburken (mot motorn), ni får följa vacum och tryckslangarna så borde ni komma rätt...

Så här borde den lilla rackaren se ut:
http://atechmotor.com/volvo/c30/t5/turb ... netventil/

//Mvh

På c30/s40/v50 t5orna så sitter MVn riktigt jävligt till. På dessa bilar sitter den nere vid turboaggregatet, och inte lättåtkomligt vid luftboxen som på många andra turbomodeller.
Ska man komma åt den bra får man i princip hissa upp bilen och ta den underifrån.
Låscylinder

Många V70 hade problem med tändlå[…]

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]