NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er.

Köpte för kanske 3-4 veckor sedan bromsbelägg bak till våran V50 2.0D 2007 (väldigt tidig 2007). Idag skulle jag äntligen byta då dem nått den kritiska gränsen.
Till min förvåning så ser jag att dem jag har köpt INTE ser lika dana ut som dem gamla så jag fick sätta tillbaks allt å justera handbromsen igen.
Tröttsamt.

Kollar man i deras katalog så är det artikelnummer 65-065 men dem passar inte. Står att det är för 04 och uppåt.

Är det någon här som köpt bromsbelägg bak till sin V50 och fått dessa att passa?

Blir till att åka tillbaks och försöka få pengarna tillbaks.

Här är länkar till 2 bilder på belägg som boxen dem kom i.

http://dzn.mine.nu/~timebandit/V50/Broms/broms1.jpg
http://dzn.mine.nu/~timebandit/V50/Broms/broms2.jpg

Alla kommentarer som har med att göra att Biltema är skräp osv osv undanbedes bestämt!
Jag tycker det ser ut som felmärkt kartong. Ditt gamla belägg ser ut som belägget på kartongetiketten
KKR skrev:Jag tycker det ser ut som felmärkt kartong. Ditt gamla belägg ser ut som belägget på kartongetiketten
Annars är det väl den vanliga problematiken med olika bromssystem, ATE versus Lucas versus Girling.
Nått lurt är det iaf.

Bytte tillbaks dem idag och köper beläggen någon annan stans. Allt är ju plomberat och vill inte åka fram å tillbaks mer.
Varför Biltema bromsar? Köpt något bra för tusan!!!!!! Tänk om din tjej ringer från sjukhuset och säger att hon har krockat eftersom bromsarna inte tog. Vad gör du då? 200kr till så får du belägg som håller måttet!
Nu kommer det förmodligen inte att ske men tänk om :wink:
Perra83 skrev:Varför Biltema bromsar? Köpt något bra för tusan!!!!!! Tänk om din tjej ringer från sjukhuset och säger att hon har krockat eftersom bromsarna inte tog. Vad gör du då? 200kr till så får du belägg som håller måttet!
Nu kommer det förmodligen inte att ske men tänk om :wink:
Vad menas :?: Biltemas bromsbelägg är ju det bästa man kan ha. I stort sett outslitbara dessutom :D .
Just det, de är så hårda att skivorna slits i stället. För några år sedan ringde en av mina chaufförer en tidig fredagkväll och meddelade att bromsklotsarna verkade vara slut. Han frågade om jag hade klotsar liggande hemma. Jag hade inte det, men åkte förbi Biltema i Botkyrka på väg till garaget och köpte klotsar. Jag var ju tvungen att se till att bilen kunde fortsätta gå i trafik eftersom det var annalkande helg. På lördagen ringde han och meddelade att bromsarna skrapade något fruktansvärt, och frågade om han fick åka till Bilia och köpa nya klotsar och byta innan lördagspasset. Bara på de c:a 30 mil bilen rullat med Biltemaklotsar var skivorna repiga.
KKR skrev:Bara på de c:a 30 mil bilen rullat med Biltemaklotsar var skivorna repiga.
Det är naturligtvis viktigt att skivorna är av samma höga kvalitet som Biltema-beläggen. Brembo är ett sådant exempel.
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?