NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.
Som titeln anger är strålkastarspolningen ur funktion. Inte som en annan tråd jag hittade att munstyckena kärvar vid retur, de kommer helt enkelt inte ut. Ponera att de fastnat inne, spolar de i alla fall?
Har kollat säkringen, nr 11 i motorutrymmet och mätte även upp huvudsäkringarna jag såg där. Tror det var fyra stycken.

Ljusomkopplaren står i läge 1 och i min naivitet provade jag även i läge 0.
Bilen, en V50 MY05 2,4 wed 995 om nån vill kolla upp modellen ytterligare.
Provade inte med motorn igång men det har inte spolat under färd vad jag sett nu under några dar.

Jag undrar så klart om munstyckena kan ha fastnat inne och om de i så fall spolar ändå (borde ju märkas under bilen)
Men också om andra lösningar kan finnas.

Brainstorma på är ni snälla!
Nu vet jag inte om V50an har som vissa andra, att spolningen inte funkar när man bara har lite kvar i behållaren, den spar det till rutan som anses viktigare.
av Geez
Hur har det gått, har du löst problemet än? Var det spolarpumpen som har gett upp? Har precis upptäckt att jag har samma problem som du att lyktspolningen har slutat fungera.. Spolning på fram och bakruta fungera fortfarande..
Geez skrev:Hur har det gått, har du löst problemet än? Var det spolarpumpen som har gett upp? Har precis upptäckt att jag har samma problem som du att lyktspolningen har slutat fungera.. Spolning på fram och bakruta fungera fortfarande..
Njae, väder och tillgång till bilen har inte varit det bästa och nu stundar ju julen. Men så fort jag har nått att komma med kommer det upp här, hoppas du gör detsamma
Nu har jag gjort en felsökning, tyvärr utan att ha hittat felet men jag tänkte i alla fall uppdatera.

Jag har så klart kollat säkringen ua
Jag har tagit ur och mätt upp och testat reläet ua
Jag hittade till slut spolarpumpen, den sitter på spolarvätskebehållaren
Jag mätte upp pumpen, den mäter i princip noll ohm vilket jag gissar är korrekt, vore det en kortslutning skulle säkringen ha gått resonerar jag.

Kvar att felsöka är strömbrytaren för lyset men jag vet inte om jag orkar mer. Tror fan jag lämnar in den. Det var rätt krångligt att felsöka detta eftersom jag inte ens visste var pumpen satt. Har en sån där Haynes rep.handbok men där framgår inte var pumpen sitter. Däremot ingår den i elschemat. Jag var själv och det är svårt att spola och felsöka samtidigt. Dessutom stod jag på garageuppfarten i minusgrader i säkert fem timmar totalt.
Ytterligare en update.
Köpte en pump via Laga som vid hemkomst visade sig mäta annorlunda än originalet. Den här mätte, jag ohm-mätte, 18 ohm jämfört med originalet som mätte kortslutning och när jag lade spänningen på den så suckade den lite iaf i motsats till originalet som var helt tyst. Labb-agget jag har ger max 2A så att den skulle starta var långsökt men det gav en fingervisning om att jag kanske hittat felet.

Håll tummarna för mig

Jag fick den tillslut kalibrerad och allt ser ut a[…]

Fords bensinmotorer är ju av typen EcoBoost o[…]

Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok