NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er

Nu är det dags igen! Hämtade svärföräldrarna på Landvetter flygplats idag och nu när vi kom hem skulle jag parkera bilen i garagen. När jag stängt av bilen så låter det från förvärmaren eller om det är fläkten (den verkar alltid gå en kort stund efter man stängt av bilen). Direkt när vi går ut bilen så väller det ur mängder med rök under bilen ut på höger sida. Öppnar motorhuven och det väller upp rök där med. Stinker liksom kabelbrand på nått sätt.

Tog av pluspolen och ljudet från fläkt eller värmare eller vad det är slutar och röken börjar minska. Röken fyllde hela flerbilsgaraget. Det var INTE lite rök.

Efter en stund satte jag tillbaks pluspolen och kollade felkoder och fick följande:

CPM-1204 Värmarfläkt Singal Saknas

Relaterade felkoder:

Temperaturstyrning, Uppvärmning inte varm nog i främre del., 8E
Temperaturstyrning, Värmare värmer sakta i främre del, SU
Temperaturstyrning, Uppvärmning inte varm nog i bakre del, SY
Temperaturstyrning, Värmare fungerar inte, TN
Parkeringsvärmare, Fungerar inte, UJ
Temperaturstyrning, Värmare värmer sakta i bakre del, VH

Vad i helsicke är det som hänt!? Och vad menas med dessa felkoder? Vågar jag ens köra bilen igen?
Finns det någon säkring till Värmarfläkten osv som jag kan prova med att ta bort så jag iaf kan köra bilen till en verkstad?
Finns det risk att det börjar brinna??

Snälla, försök hjälpa mig lite...

Bilen är en Volvo V50 2.0D 2007!

//Kensy
Röken kommer från din bränsle/kupevärmare

Att det ryker betyder att det finns för mycket bränsle i förhållande till luftflödet
Så antingen går förbränningsfläkten i värmaren långsammare än vad den borde
Kärvar/trögar eller så får den för mycket bränsle/oljämn sprutbild pga skitet spridarmunstycke

Felkoden tyder på att fläkten är boven i dramat i ditt fall troligen så kärvar den
Om du stänger av autostart funktionen så kommer det inte att ryka ( om detta går på din åm vet jag ej då det finns många olika alternativ på bilarna)

//Gooose
Det var ju inte bra. Jag tror röken kom från parkeringsvärmaren, den sitter ju på höger sida. Jag vet inte vad som är fel men du borde ju kunna ta bort säkring F21 (20A) i elcentralen i motorrummet för att bryta matningen till parkeringsvärmaren. Då borde den inte kunna starta mer. Om bilen går att köra kan jag inte uttala mig om. En inspektion så att inget bränsleläckage eller liknande finns tycker jag man bör göra innan du kör med bilen. Kanske någon annan på forumet vet mer säkert?

EDIT: gooose var snabbare på tangenterna.
Hur stänger man av denna fläkt/värmare?
Varför skulle parkeringsvärmaren spöka? Den kan väl inte startas av sig själv?
Värmaren, är det den som hjälper upp motorn snabbare i temperatur? När jag kommer hem skall bilen rullas ut på gatan och prova starta den där. Ryker det då så skall jag prova att ta bort säkringen till parkeringsvärmaren. Är det samma säkring för värmaren?
timebandit skrev:Hur stänger man av denna fläkt/värmare?
Varför skulle parkeringsvärmaren spöka? Den kan väl inte startas av sig själv?
Jo, den fungerar både som parkeringsvärmare (om man ställer in den för det med tidur, extratillbehör) och som tillsatsvärmare. Funktionen att skjuta till värme i kallt väder går inte att stänga av.
timebandit skrev:Värmaren, är det den som hjälper upp motorn snabbare i temperatur? När jag kommer hem skall bilen rullas ut på gatan och prova starta den där. Ryker det då så skall jag prova att ta bort säkringen till parkeringsvärmaren. Är det samma säkring för värmaren?
Vi talar om en och samma värmare, alltså, och den går inte att stänga av. Man kan prova att rycka säkringen men då kan det möjligen vara något annat som går på samma säkring som också slutar fungera.
På en V50 finns det tre alternativ för att parkeringsvärmaren, eller tillskottsvärmaren ska starta:
1. Timerfunktionen
2. Direktstart av värmaren
3. Den går igång per automatik, beroende på yttertemperaturen och hur varm motorn redan är.

Alt 1 och 2 kan du själv bestämma. Den automatiska funktionen, är precis som den låter automatisk och denna kan du inte styra själv. Har för mig att det är endast på senare V70-modeller denna funktion finns.

I det här fallet, alt 3, verkade det som att motorn kanske inte riktigt hade hunnit bli varm innan du kom fram till garaget och att den då körde igång för att få ut lite värme men något galet med fläkten är det ju helt klart!

En dieselmotor alstrar ju inte lika mycket värme som en bensinare.
Tack för svar. Då börjar jag bli lite lugnare.
Var ju uppe hos svärföräldrarna i 40min eller nått motorn kanske svalnade lite och värmarn han inte sluta i tid? Kanske bara dålig tajming? Kanske kom lite oförbränt bränsle i samma stund jag stängde av?

Vad är fläkten? Är det den i fronten som kyler motorn?
Jag läste ut felkoderna utan nyckel i tändningslåset och fått tips på att det är därför fläkten satt felkod. Pga att den inte kan ge signal förrens den får spänning via nyckeln?
Tog en sväng till Bilia å pratade med dem lite.
Dem kom fram till att värmaren troligen är igensotad och bör servas omgående för att slippa följdfel.
Någon som vet hur dem sotar ur detta och om det kostar mycket? Tänkte på om jag skall orka bråka med bilfirman jag köpte bilen av.
Den lagstadgade 6 månaders garantin är inte slut men det kan nog bli jobbig diskution...
Varför det? Vad är det för garanti. Är det MRF-garanti (trafiksäkerhetsgaranti) tror jag nog inte räcker, men en annan garanti skulle jag nog tro omfattar även sådant. Men prata med bilfirman innan du gör något annat. De kanske har egen verkstad.
Nej, inga extra garantier på nått sätt.

Utan lagen är så att om du kan påvisa att felet redan fanns där när man köpte bilen samt att det inte står nått om det i papprena så skall dem täcka det på garantin. Men om dem verkligen gör det är en annan sak. Funderar på att åka till dem å fråga vänligt iaf. Jag vet att dem har en egen mindre verkstad. Men jag tror dock inte dem vill ta på sig konstnaden.

Fick hjälp att ta bilen till Bilia idag. Hade tid bokad för mjukvarinstallation av dragkrok så då passade jag på att ta felet med röken.

Enligt denna makanikern så beror röken på att det kommer in luft någonstans och är inte farligt. Han kollade efter läckor men hittade således inget alls. Han sa att jag behövde boka en tid för en "riktig" felsökning av problemet. Han trodde att det kunde vara någon slangklämma eller dyligt som kanske lossnat/gått sönder eller klämt sönder en slang eller nått.
Även så hittade han INGA felkoder alls. Hur kommer det sig att jag hittar felkoder då? Jag tar aldrig bort felkoderna innan jag åtgärdat nått... Mysko.
Även så fattade han inte problemet med mitt DPF att den regenererar för ofta. Han trodde att det kanske kan avhjälpas vid påfyllning av additiv eller nått... hmm.

Nu har jag bett min far att ta bilen till sin Volvo verkstad vid jobbet så medans dem gör 18.000 mils service så får dem kolla både på värmaren och DPF.

Så nu vågar jag nog köra bilen i några dagar till iaf!
installera dragkrok

På exempelvis XC70 2012 ska det till tv&arin[…]

Låscylinder

Men får man löst cylindern när den[…]

Hej jag har problem med att min srs lampa lyser oc[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Jag har en P8 -23 och upplever inga av dessa probl[…]