NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Clars81
Har en V50 1,6d -08 som jag haft i ca en månad, har upptäckt att vid vissa tillfällen så blir de något "knas" med nuvarande förbrukningen på färddatorn, den kan helt plötsligt börja visa att bilen ska dra 1,5 liter milen på landsvägskörning och vid start i stadskörning kan den vara uppe på över 5 liter, inte ens när jag motorbromsar går den ner till 0 i förbrukning!! Detta kan uppkomma mitt under körning och helt plötsligt åter gå till det normala.

Någon som vet vad detta kan vara?
Användarvisningsbild
av Bojjan
Clars81 skrev:Har en V50 1,6d -08 som jag haft i ca en månad, har upptäckt att vid vissa tillfällen så blir de något "knas" med nuvarande förbrukningen på färddatorn, den kan helt plötsligt börja visa att bilen ska dra 1,5 liter milen på landsvägskörning och vid start i stadskörning kan den vara uppe på över 5 liter, inte ens när jag motorbromsar går den ner till 0 i förbrukning!! Detta kan uppkomma mitt under körning och helt plötsligt åter gå till det normala.

Någon som vet vad detta kan vara?
Glapp i displayen som kanske gör att ett kommatecken saknas, eller nåt sånt?
Vild gissning men det kan ju kanske vara en grej.

Annars vet jag tyvärr inte.
mvh Johan
Användarvisningsbild
av Doffen
Antageligvis regenereringen av partikkelfilteret. I de tilfellene vil den øke forbruket for å øke forbrenningstemperaturen slik at filteret brennes rent.
av Psyko
Doffen skrev:Antageligvis regenereringen av partikkelfilteret. I de tilfellene vil den øke forbruket for å øke forbrenningstemperaturen slik at filteret brennes rent.
Med största säkerhet är det som du skriver en regenerering som pågår när detta
händer.
Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]

nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]