NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fax
Hejsan, Jag har nu införskaffad mej en c70 T5-06a är mycket nöjd med bilen förutom att taket har börjat gnissla och låter illa nör man kör på ojämn väg. Har försökt att hitta info om det men inte lyckas så bra.
Någon som har tips vad de kan vara? Ljudet verkar komma på vänster sida, mitt på taket typ.

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
av CabBO
Jag hade lite gnissel från min också. När du öppnar eller stänger taket så kommer du åt två st "gummipluppar" som sitter som stöd i bagagedelen. Det sitter en på varje sida. Snurra på dom, eller smörj lite på dom så slutar det.
Jag höll på flertal gånger med att leta och smörja innan jag hittade vad det var. "Gummiplupparna" går att köpa som reservdelar också. Nu vet jag förstås inte om det är detta problemet som du har, men mitt gnisslade ganska rejält ibland och började en stund efter man satt på taket. Hittar du inte "gummiplupparna" så skall jag försöka ta en bild på dom. Lycka till.
av KenZoo
jag har samma problem, men dock inte hela tiden,, men rätt ofta. också en T5 -06 ,
av Fax
Okej, ska ut o kolla efter maten ifall jag hittar dom.
återkommer med resultat.
av KenZoo
hitta du något? jag vill gärna ha bild på dessa gummipluppar då jag e osäker på vilka det kan vara ...
Användarvisningsbild
av CabBO
Listskydd går bra. Försök undvik fett eller annat kletigt material. Jag använde siliconbaserat listskydd, köpt på Biltema, som medel på gummiplupparna. Gick alldeles utmärkt. Detta medel använder jag väldigt ofta även till takets lister också. Dessutom snurrade jag lite på gummiplupparna också så dom ändra lite i slitytan. Berätta gärna hur det gick och om detta löste ditt problem.
Användarvisningsbild
av CabBO
Hur har det gått för er. Har ljuden försvunnit, eller finns dom kvar.
av KenZoo
Jag har inte hunnit smörja dom än, ska köpa listskydd i helgen, återkommer,
men jag tog mig en titt på plupparna nyss faktiskt ;)
Användarvisningsbild
av CabBO
Löste sig problemet för er med oljudet från taket mm.
Har ni smörjt eller vad har ni gjort för att bli av med oljudet.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]