NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Köpte en Volvo V50 1.8F förra året av årsmodell 2007.
Har aldrig ägt Volvo innan denna då jag alltid varit frälst i BMW & Mercedes.
Nu till saken, har "aldrig" varit så nöjd med min bil som jag är nu.
Visst, den är trött gentemot tyskarna jag haft innan. Men kvalitetsmässigt 100gr bättre.
Alla Mercorna jag haft har rostat bort fastän dom endast varit ca 5år gamla. Likaså BMW`n senast som jag fick kosta på en hellack för att själv bli nöjd. Det var rost i dörrar, skärmar, under motorhuven samt bakluckan. FY!

Folk som säger att Volvo är tråkiga skall nog tänka till lite, för det är dom inte när det gäller underhåll & kvalitè.

Kan ta som exempel förra veckan när bilen var inne på service hos Bilia, notan slutade på 1495:- för ny olja + filter samt stämpel & serviceprotokoll.
Som jämförelse då BMW`n kostade ca 2700:- för oljebyte + filer hos auktoriserad verkstad. Mercan kostade ungefär detsamma + sjukt sura människor på verkstan.

Ni som läser detta, kanske kan tipsa mig om luftfilter åt flexin. Skulle vilja ge bilen bättre andning.
Hittar inget filter som passar min tröttis, bara till 2.4an samt T5an.

Ha en fin dag allihopa!
Användarvisningsbild
av CarMan
Du man inte få mer fart den maskinen tyver. Kanske böjer annan ljud med annat filter, men inte m fart.

Vill du ha mer fart så får du köpa en med annan motor
av Magnu5
CarMan skrev:Du man inte få mer fart den maskinen tyver. Kanske böjer annan ljud med annat filter, men inte m fart.

Vill du ha mer fart så får du köpa en med annan motor
Absolut. Är inte ute efter fart & har heller inte skrivit det. =)
Jag vet att flexin är trött & det lever jag med.

Tror jag kan få ner förbrukningen med annat filter. ;)
Vad kul att du gillar din Volvo. Bilar utvecklas ju genom åren och borde naturligtvis vara bättre idag på en rad punkter än vad de äldre bilarna är. Det viktigaste för producenterna vad avser kvalité brukar annars vara att de uppfyller kundens krav så länge de är yngre än ca 7 år. Det är på den tiden de mäter lojalitet som är den främsta indikatorn på återköpsfrekvens.

Olika tillverkare har olika strategier för sina service. En del försöker använda fåtal servicetillfällen som ett försäljningsargument, att kunden inte ska behöva ödsla dyrbar tid på att lämna in bilen på service. De tyska producenterna tillämpar denna strategi och har ett intervall på 2 år eller längst 3000 mil. Volvo därenmot försöker imitera toyota genom att bygga upp någon form av relation med kunden och tvingar in denne varje år till serviceverkstäderna. För att jämna ut ägarkostnaderna är det inte mer än naturligt att en service kostar mindre per tillfälle än för en BMW.
Senast redigerad av 2 rosefors, redigerad totalt 0 gång.
Ang luftfiteridén fungerar det såhär att bilens plenum, insugsrör, ventiltider och bilens programvara fungerar i synnergi med vilket beräknat undertryck det är i plenumkammaren. Om nu originalfiltret är så pass dåligt att det påverkar luftflödet mer än andra så är det inte utan att du sätter något annat ur balans genom att byta det.

Med andra ord, om du förfäntar dig en positiv effekt med ett filterbyte annat än placebo behöver du åtminstone göra en ny mappning av styrboxen.
rosefors skrev:Ang luftfiteridén fungerar det såhär att bilens plenum, insugsrör, ventiltider och bilens programvara fungerar i synnergi med vilket beräknat undertryck det är i plenumkammaren. Om nu originalfiltret är så pass dåligt att det påverkar luftflödet mer än andra så är det inte utan att du sätter något annat ur balans genom att byta det.

Med andra ord, om du förfäntar dig en positiv effekt med ett filterbyte annat än placebo behöver du åtminstone göra en ny mappning av styrboxen.
Exakt. ;)

944 Ltt -97 Nu senaste veckorna har kylfläkte[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Om du kör bilen utan LMM inkopplad så b[…]

Det där är en kraftigt läckande v&a[…]

Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]