NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har efter många provkörningar av bilar från olika märken fastnat för Volvo V50! :)
Riktigt skön bil att köra som andas svensk kvalitet och ligger bra i pris.

Nu när man sitter på volvocars.com och ska bygga ihop sin drömbil så tänkte jag om någon av er har några kloka och bra synpunkter? Det är ju trots allt en stor investering så det känns dumt att inte ödmjukt fråga alla kunniga människor på detta forum. :wink:

Mina val som jag kommit fram till:

Volvo V50 D2
Limited Edition Summum (Xenon och Läderklädsel känns bara rätt vid ny bil..nu är det kampanjpris också)

Färg: Titanium Grå (snygg och lättskött färg)
Fälgar: Cratus 7x17

Nyckelavstängning för passagerarkrockkudde
Laminerade sidorutor

Läder Mörkgrå
Nordic Light Oak panelinlägg
High Performance Audiosystem
Bränsledriven värmare med tidur
Formgjuten lastrumsmatta i plast

Landar på 260 170 kr, tillkommer väl ca 9000 kr för vinterdäck, så totalt 270 000 kr som är mitt absoluta maxtak..
Helst får det bli billigare, är lite i valet o kvalet om Momentum räcker men läder lockar..

Valde bort elektrisk motorvärmare, klarar man sig bara med dieselvärmare? (på min nuvarande bil så kör jag bara den)

Kom gärna med förslag på val som jag borde ha med eller kan ta bort! Gärna med motivering.
Har bara gått på det jag tycket var snyggt och tror passar.

Tack på förhand! :D
V50 D2 är en kanonbil! Jag har kört ca 400 mil med min som är Buisness Active-utrustad. (Momentum + High Performance + Metallic lack)

Några reflektioner:

* Xenon-ljus skall du bara ha, grymt bra

* Dragkrok är inte fel, välj en demonterbar om du tycker den är ful eller inte kommer att använda den så mycket.

* 12 volt i bagageutrymmet är praktiskt

* Har du tillgång till "gratis" el hemma och/eller jobb? Om du har det skulle jag fundera lite på elmotorvärmare, klart beroende på vad det kostar. Min dieselvärmare ökar förbrukningen avsevärt, färddatorn säger ca 0.5 men mätt mellan tankningarna blir det snarare 0,65 - 0,7 nu på vintern. Detta har å andra sidan varit en kall vinter och bilen är helt ny, så det skall bli intressant att se vad som händer med förbrukningen då värmaren inte går hela tiden.

* Jag har personligen svårt att se vitsen med 17 tums hjul på en miljöklassad bil. Du kommer sannolikt aldrig att komma ner i angivna förbrukningssiffror med dessa hjul, jag har standard 15 tum (Ballongdäck :) ), och ligger högt ändå. Det är såklart en väldigt personlig grej, tycker du att standarddäcken är fula som stryk så är det såklart upp till dig. Är det 16 eller 17 tum som är standard med Summum-paketet?

Lycka till med köpet, V50 D2 är ett vettigt val! (Även med 17 tums hjul :wink: !)
Fälgarna Cratus 7x17 går ej att ta som fabriks.mont så det blir som tillbehör från handlaren och då betydligt dyrare och dom är ju inte med i priset du "byggt" nu...

Mvh
Per
Låter som ett utmärkt bilval, men liksom tidigare inlägg nämner, så bör du överväg noga om du verkligen ska ha 17"-däcken/fälgarna. Förbrukningen ökar markant, bilens komfort förämras och däckbyten blir väsentligt dyrare. Personligen tycker jag detta bilmode med lågprofildäck är en styggelse, ännu värre blir det i kombination med s.k. sportchassit.
johan086 skrev: * Har du tillgång till "gratis" el hemma och/eller jobb? Om du har det skulle jag fundera lite på elmotorvärmare, klart beroende på vad det kostar. Min dieselvärmare ökar förbrukningen avsevärt, färddatorn säger ca 0.5 men mätt mellan tankningarna blir det snarare 0,65 - 0,7 nu på vintern. Detta har å andra sidan varit en kall vinter och bilen är helt ny, så det skall bli intressant att se vad som händer med förbrukningen då värmaren inte går hela tiden.
Nej, inte gratis el. Betalar elen själv i villan på landet och i övernattningslgh i stan så kostar bilplats med elstolpe 300kr/mån vilket jag slipper om jag parkerar på gatan. O andra sidan så är det ju riktigt smidigt att kunna köra elmotorvärmare när man har möjlighet! Ska ta mig en funderare!
johan086 skrev: * Jag har personligen svårt att se vitsen med 17 tums hjul på en miljöklassad bil. Du kommer sannolikt aldrig att komma ner i angivna förbrukningssiffror med dessa hjul, jag har standard 15 tum (Ballongdäck :) ), och ligger högt ändå. Det är såklart en väldigt personlig grej, tycker du att standarddäcken är fula som stryk så är det såklart upp till dig. Är det 16 eller 17 tum som är standard med Summum-paketet?
17 tum är standard med Summum-paketet. Tycker att det är snyggt med lagomt stora fälgar som 16-17 men ökar de förbrukningen är det ju inte positivt.. :( Libra-fälgarna är väl bäst bränsleekonomiskt men inte så snygga. Vad ligger din snittförbrukning med 15 tum? Någon som kommer ner i siffrorna som Volvo deklarerar?
pergrein skrev:Fälgarna Cratus 7x17 går ej att ta som fabriks.mont så det blir som tillbehör från handlaren och då betydligt dyrare och dom är ju inte med i priset du "byggt" nu...

Mvh
Per
Tack för det, då blir det nog inte dom både pga pris och bränsleförbrukning. Dock riktigt snygga.
Gourmand skrev:Låter som ett utmärkt bilval, men liksom tidigare inlägg nämner, så bör du överväg noga om du verkligen ska ha 17"-däcken/fälgarna. Förbrukningen ökar markant, bilens komfort förämras och däckbyten blir väsentligt dyrare. Personligen tycker jag detta bilmode med lågprofildäck är en styggelse, ännu värre blir det i kombination med s.k. sportchassit.
Kör mestadels landsvägskörning. Hur mycket ökar förbrukningen med större däck? Volvo anger ju 0,38 l per mil vid landvägskörning. Antar att det är med 15 tums Libra-fälgarna. Om man väljer 16 eller 17 tum, vad kommer man du upp i ungefär? Är det NÅGON som kommit ner i 0,38 på landsvägskörning med en V50 D2? :???:

(Min gamla Passat TDI -99 ligger på 0,5 på landsvägskörning och aldrig över 0,65 med dieselvärmare.. Med ny bil förväntar man sig ännu lägre förbrukning 8) )
Min bil har bara gått 400 mil, så förhoppningsvis sjunker förbrukningen lite med tiden. Dieselvärmaren har gått flitigt skall också tilläggas. Mellan 2 vanliga tankningar kör jag ca 50 % motorväg (110 km/h) 40% landsväg (90 km/h) och 10 % i stan. Färddatorn tycker att bilen drar mellan 0,47 och 0,52, men vid pumpen har jag mätt upp förbrukning mellan 0,65 och 0,75. Detta är med 15 tums orginalfälgar och hårt pumpade däck. (2,6 bar = "ECO"-tryck enligt instruktionsboken)

Med 17 tumshjul skulle jag nog gissa att förbrukningen sticker iväg till mellan 0,7-0,8 med samma körförhållanden och mätt mellan tankningarna.

Med 2,6 bar går bilen hårt över potthåll och broskarvar men fortfarande komfortabelt över "längre" gupp. Jag kan dock tänka mig att 17 tumshjul blir väldigt hårda, i alla fall med såpass högt däckstryck.

Skall tilläggas att mina vintersulor (Dubbfria Michelin) inte sitter på Librafälgar, utan på Volvo standard-tråkfälg (Glömt namnet) Har dock svårt att tro att själva Libra-fälgen påverkar förbrukningen nämnvärt.

0,38 på landsväg kan nog gå, orginaldäck, 3.0 bar, max 70km/h, ingen AC, ingen dieselvärmare. Detta är egentligen fel tråd att diskutera D2´s "falska" förbrukningssiffror, detta har gjort flitigt i en annan tråd. Jag var iaf medveten om detta när jag köpte min, men totalt sätt är jag OERHÖRT nöjd med min bil!

Men, en sak är så gott som säker, du kommer inte att få några fantastiska förbrukningssiffror med 17 tums hjul. Men, vad sjutton gör det egentligen? Du slipper betala skatt, du tycker din bil är snygg, du har något som du verkligen gillar! Köp det du vill ha, det är ingen idé att bli besviken varje gång man tittar på fälgarna. Jag tillhör dom som gillar orginalfälgarna och kan leva med det.

Men om du väljer 17 tum, lova att aldrig gnälla på förbrukningen, vägljudet, eller stötigheten :wink:

Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]