NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av flexi
Har ett ljud som låter som ett hjullager, eftersom jag tyckte att det lät mer när jag svängde höger så bytte jag vänster. Men så fort jag rullade ut bilen så var ljudet kvar, funderar på att byta höger också, någon som har nå tips?

ljudet finns även vid lägre hastigheter men värst är det nog från 55 och uppåt.

mvh jimmie
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Hissa upp bilen varvid säkring av bilen med pallbockar är rekommenderat. Fatta hjulet med en hand på ovansidan och den andra handen på undersidan av hjulet och rucka på hjulet, om det glappar är det något med lagret. Ett annat sätt är att snurra hjulet medan man håller en hand helt lätt på spiralfjädern, man brukar då känna vibrationer i fjädern om lagret är dåligt. Det är rekommendabelt att använda bägge metoderna.

Mvh GK
av KarlstadAnders
Va gammal är bilen och va långt har den gått?? Om din bil varit servad enligt boken på en Volvoverkstad och har rullat under 15000mil skulle ja prata med dom... 8)

//Anders
av E_Mellin
Jag verkar ha samma ljud som du.
Låter som ett lager men jag kan inte känna något glapp.
det tystnar när man svänger vänster så man får väll prova byta det ändå.
av VallaWivan
Hej,
Jag hör sar samma sak i min V50 2.4l från 2006 körd 8500mil. Svänger åt höger och det låter mycket men nivån på ljudet är lite olika vid olika hastigheter. Kör jag rakt fram hörs det inte mycket. Sväng åt vänster hörs inte mycket heller. Ljudet fanns inte då vinterdäcken satt på. Har nu kört 500mil på sommardäcken och jag tror inte på ett hjullager.
Jag har en svag känsla av att detta ljud är ett resonansljud i framvagnen som kommer ifrån mönstret på däcken. Jag kör just nu på Pirelli P7.
Det skulle vara mycket intressant att veta hur många som upplever samma sak efter det att bilen gått ett antal 1000 mil.
Stefan
av flexi
det var det andra hjullagret men bilen är nu fixad men står på skroten :/
av VallaWivan
Jag har nu kört ett antal mil till, är nu uppe i 9800 mil och hjullagren håller, men tyst är det inte i bilen, varese jag svänger till höger- eller vänster. Värst är det på motorvägen Rakt fram är det tämligen tyst. Sommardäcken ger mer ljud än vad vinterdäcken gjorde.
Att hjullagren skall bytas är helt klart.
Är det någon som vet vad som är felkonstruerat? Ett hjullager skall ju hålla längre än 10 000mil.
Användarvisningsbild
av Vojje
Kommer antagligen in skit i lagret.
av VallaWivan
Ja det skall bli intressant och se hur det gamla hjullagret ser ut, men det blir efter påsk.
1. smutsigt
2. rent men utan fett
3. eller något annat
av jaxelsson
Jag fick bytt mitt vänstra hjullager förr veckan. Oj vilken skillnad, som en ny bil, mjukt och tyst. Jag har läst mig till och har fått info från volvo att hjullagren kommer från Ford och ska inte vara av bästa kvalite´

mvh
Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]

XC90 gen 1-fälgar på V60

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”[…]

Felkod

De flesta bilderna är på EGR. Felkoden […]