NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, som rubriken lyder så går jag i bilköpartankar, och det jag funderar på är om man borde beställa sig en V50 DRIVe, då Volvobil nu har ganska bra kampanjer på V50 generellt (gäller volvo anställda).

Utrustningsnivån som jag kikar på är "Momentum" + "Sportpaket RT DRIVe S/S", varav det sistnämnda, utöver Momentum, inkluderar:
Aluminiumfälg: Cratus 17", Unik klädsel i mörkgrå och ljusbeige med "R-Design"
i relief, Backspeglar i sidenmatt finish, Kombi instrument blåa
visartavlor, R-Design mattor, Pedaler och ratt med R-Design emblem, R-Design
växelspaksknopp

Bil med nämnda utrustning betingar 219 700 riksdaler.

Tilltänkta tillval utöver detta är HP stereo, Tidur samt Metallic.

Summa summarum ca 235 000 :-

Så vad tror ni om detta? Bra eller dåligt köp? Bra eller dåligt pris?
Hur kommer en V50 likt denna att stå sig i andrahandsvärde tro?
Vad anser ni som kör/kört V50 DRIVe om bilen i sig?

Rent ägarekonomiskt är det ju ganska lätt att försvara ett nyköp pga den låga förbrukningen, skattefriheten och nybilsgarantier mm.

Kom gärna med synpunkter. Erbjudandet gäller endast till 28/3, så det är snabba bud som gäller..
För dom slantarna får man knappt en focus eller astra så vill du ha en ny bíl så slå till..
Låter som en bra deal! Men plocka på nyckelavstäning av airbagen också. Kostar inte många hundringar men gör den betydligt mer lättsåld sedan.

Kör en V50 1,6D DRIVe Summum ganska ofta (inte S/S). Jag tycker att det är en trevlig bil. Underhållande att köra trots ganska låg effekt. Förbrukningen är riktigt imponerande!
Laminerade sidorutor är väl också bra att välja. Det sänker ljudnivån i kupén och förhindrar glassplitter.

Sen hade jag nog skippat sportpaketet och istället valt Momentum och lagt till några andra fälgar, 16 eller 17 tum. Jag hade inte betalat några tusen extra för att göra bilen fulare men det är väl en smaksak antar jag.

Som klädsel tycker jag du ska välja den mörkgrå textilklädseln. T-tec har man hört så mycket illa om.
Kör en v50 drive -09 momentum. Enda man saknar lite är den bättre stereon.
Har vattenavvisande rutor också.
Tidur följer väl i momentum?
Väldigt bra pris du fått så det är bara att slå till.
Vilken färg ska du ha?
Hej!

Det är ett riktigt bra pris, så slå till! Som vanlig dödlig bilköpare :wink: är BILIA:s bästa erbjudande 228.900 kr för DRIVe S/S med vanliga Momentumpaketet.

För egen del kör jag en 1.6 DRIVe S/S Momentum (2010) och förbrukningen är riktigt bra. Med takbox och vinterdäck drar den just nu 0,48 blandad körning.

Om du väljer en D2 med Momentum (224.900 kr) istället så får du en 6.e växel jämfört med DRIVe S/S vilket kan vara skönt om du kör långa sträckor på motorväg mostv. Vägskatten är den samma; 1168 kr/år.

Mvh Jonas
Hej alla, tack för era kommentarer.
Men ang skillnaden på D2(114g) och 1,6d S/S (99g), så har jag förstått det som att fr.o.m v48(?) så har de båda exakt samma motor och vxl lÅda (6-vxl). Enda skillnaden är att D2 saknar S/S!?
D2 kan också fås med r-design, men 1,6d endast med nämnda sportpaket.
Eller?

Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]