NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Vill bara berätta vad som hände med min bil och undrar om någon har en aning vad som kan vara fel.
Bilen är en Volvo C30 2.0 D Summum - 07
10 000 mil

Det började för två dagar sedan då det kom upp varning för "elfel serv. snarast" på displayen, även motorn började låta konstigt vid låga varvtal, ungefär som att en rem slirade fast utan gnissel. Bokade in en tid på bilias verkstad nästa vecka men fortsatte så klart att köra bilen ändå... vilket det visade sig att jag inte borde ha gjort!

Idag när jag var ute och körde och nästan var tillbaka till jobbet igen så började bilen varna för att styrningen var ur funktion, sedan började den varna för bromsarna ur funktion och sedan dog radion. Servon var helt utslagen, fick ta i som fan för att styra bilen men lyckades ändå ta mig in på parkeringen vid jobbet. Provade att slå av tänningen och sedan starta igen. Ingenting händer. Finns fortfarande ström till instrumentpanelen som visar "ingen nyckel", jag har sån där keyless. Går ur bilen och konstaterar att jag kan fan inte ens låsa den, finns ju inget nyckelhål!

Tur i oturen så servade jag bilen för två veckor sedan och fick ett år volvo assistance vid vägen, så jag ringde dit och på endast 5 minuter var en hyrbil bokad åt mig och bärgaren var på väg - helt utan extra kostnad!

När bärgaren kom fram så hade batteriet i bilen laddat ur helt. Det luktade bränd elektronik under motorhuven och batteriet var varmt, allt i hela bilen var tvärdött.
Startade bilen med ström rån assistanskåren men så fort vi kopplade loss kablarna dog min bil direkt. Fet kortslutning någonstans?

Nu står bilen på bilias verkstad igen, lär väl inte direkt bli någon billig nota på det här kalaset känns det som!
Min gissning går till: Generatorn!
/greenbay

Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]