NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av larpan
Jag har en v50 -06 automat ca 7400 mil. Sedan ett par dagar tillbaka börjar ett sjungande, brummande ljud komma från framvagnen? vid körning i ca 50 - 70 km/tim. Kan det bero på slitna hjullager eller är det så enkelt att friktionsdäcken framkallar det vid torra, emellanåt sandiga vägar?
Någon som har ett liknande problem eller en möjlig förklaring...
av Mryd
Japp låter ju som ett framhjulslager. Inte säkert du kan känna ett glapp direkt kan ta tom månader innan själva glappet blir kännbart. Men lyft upp sidan du misstänker och rucka på hjulet i ovan och underkant ( chamber vinkeln ) har du ett glapp är det hjullagret. Det kan dock även bara vara en sten som kilat sig i däcken alt att däcken är färdiga men det hoppas jag du har koll på :wink: Bytte på min 05:a i november och gav 2800:- för bägge sidor för material och jobb. Tror min lokala volvo verkstad ville ha det dubbla :( så det är bara att kolla runt.
Det låter som om det är något av hjullagrena som är slut,kanske t o m båda.
Bytte på en C30 för några dagar sen då var bägge sidorna slut. Lagrena kostar ca 1700 kr/st på Mekononmen och tar ca 30-40 minuter per sida att byta. Enligt beskrivningen så behövs en specialpress för att byta dom men med lite kraetivt tänkande och en vanlig verkstadspress så går det ändå.
av flexi
har EXAKT samma problem med min V50 gått 22 xxx mil bytte vänster hjullager, eftersom man svänger höger så belastas automatiskt vänster lagret, problemet kvarstår och funderar på att byta höger oxå verkar väldigt skumt....

Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]