NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är det någon med 1.8F som upplevt ett liknande problem:

När jag startar på bensin och det är lite kallt(runt nollan och kallare) så startar bilen för att direkt dö. Dock startar den alltid på försök två... Pga detta har jag inte kört på etanol på vintern för det ska ju vara ännu svårare att starta när det är kallt...

Men jag tänkte att jag nu skulle testa och har inväntat en kall period... nu är det kallt och bilen startar hur bra som helst på etanol!! Inga som helst tendenser att vilja dö direkt uten håller uppe tomgången ordentligt direkt efter start.

Som sagt, någon som upplevt något liknande tendenser på bensin när det är kallt?

.
Nej eftersom jag aldrig kört på bensin i denna bil. Men den har heller aldrig haft vare sig startproblem eller tendenser att tjuvstanna.
KKR skrev:Nej eftersom jag aldrig kört på bensin i denna bil. Men den har heller aldrig haft vare sig startproblem eller tendenser att tjuvstanna.
Testa en tank etanol och se om det blir någon skillnad?

.
Var det jag som skulle testa något, eller du?
KKR skrev:Var det jag som skulle testa något, eller du?
Det skulle vara intressant om du testade på etanol och se om du märkte någon skillnad.

.
ThomasT skrev: Det skulle vara intressant om du testade på etanol och se om du märkte någon skillnad.
Du läste nog mitt inlägg lite dåligt, det är det enda jag tankat i denna bil.
KKR skrev:
ThomasT skrev: Det skulle vara intressant om du testade på etanol och se om du märkte någon skillnad.
Du läste nog mitt inlägg lite dåligt, det är det enda jag tankat i denna bil.
Sorry... Du är inte sugen på att testa en tank bensin?
DanneF skrev:Thomas, för att strö lite salt i såren (ironiskt sagt) så lyckades jag kallstarta min V50 1.8F -06 i 22 minusgrader på etanol igår :)

Vad säger Volvo om din bil? varit inne på felsökning på senaste?
Min startar också utan knussel på etanol, det är på bensin som den blir förvirrad.

.
flexifuel är väldigt känsliga bilar för att köras kortare sträcker, ska köras minst 20 min varje gång man startar bilen (enligt volvo). för att bilen ''lär'' sig det bränsle den går på, min brukar göra så att den dör typ när den inte är riktigt varm händer bara ibland
Motorn tappar kraft och dör.

Lampan börjar inte lysa direkt. Om det ä[…]

Hej! Nykomling i forumet här😊 Har en XC90 202[…]

installera dragkrok

Kollade på skroten och det finns två m[…]

Om Din bil halkar till så kommer också[…]