NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av WSAB
Finns det grejer som inte kostar skjortan för att bättra på ljudet på Performance-stereon.
Tycker att det är ovanligt många som varit lite snåla när dom köpt nya bilar, och inte lagt på dom få kronorna för High Performance, men dom kanske bara lyssnar på pratradio typ P1?

Typ dom flesta bilar man för övrigt är intresserad av råkar ha Performance bara.
av boney
det du kan göra är att byta högtalare. krävs lite jobb då de är popnitade.
sätter du dit ett nytt Kitsystem får du ett rejält lyft på ljudet
exempelvis ett sådant här "http://www.dbakuten.se/detail-item_id-10184" (det finns billigare alternativ än det jag länkat)
alternativt så köper du volvos original diskanter och sätter dit vilket du kan hitta på tex. bildelsbasen.se för en billigare slant än på volvo. till dessa är det fördraget så det är bara att koppla in.
Användarvisningsbild
av Fellow
Kan säga att bara byta högtalarna inte är någon höjdare. Signalen är anpassad för orginalhögtalarna så när jag böt i fram så hördes dem klart dovare än bakdörrarna som fortfarande var orginal. Detta med DLS UP6i kit för 3300 kr.
Så ska du byta högtalare så är nästan kravet slutsteg och omvandlare. Annars som det sades sätt in orginaldiskanterna så får du en liten förbättring iaf.
av boney
jag har ett par Zachry XLNT-520 monterade i bakdörrarna och jag tycker det blev en klar förbättring från originalhögtalarna.
ska köpa Zachry XLNT-620 och sätta i fram till sommaren sen.
av WSAB
Satt ju tyvärr bara Performance-stereon i min bil.
Så om jag hittar ett par original diskanter (dom uppe vid backspeglarna) på skroten, så är det bara att montera dom och dom funkar direkt?

Montera High Performance-högtalarna då från nån skrotbil, funkar det?
Användarvisningsbild
av Mini_ice
Lånar tråden och lägger till en fråga, är det värt 300:- för att sätta i ett par diskanter bak eller kommer det att bli väldigt tungt att driva eller ska jag köra på det och hoppas på det bästa?? då jag har en 09a så sitter det ju redan fram..
av WSAB
Mini_ice skrev:Har du en årm 10 så har du diskanter i framdörrarna redan..
Okej, ska lyssna ordentligt om dom låter nåt, men jag kan inte säga att man direkt hör dom, då ljudet är ganska burkigt.

Har kollat på bildelsbasen och laga efter högtalare och det finns, men det står inte från vilken ljudanläggning dom kommer ifrån.
På dom flesta bilder är det bara en simpel högtalare med dubbelkon (troligen Performance då), men har även sett några med separat bas och diskant, men dom kanske är Premium sound?

Borde väl funka med eftermarknads-högtalare med samma impedans, det kanske till och med finns modellanpassade bättre högtalare att köpa?
Får kolla upp det.
Användarvisningsbild
av Mini_ice
Det ska då sitta iaf jag trodde inte heller det satt några i mina dörrar men efter att ha ställt om stereon till mycket diskant så gick det att urskilja att det faktiskt satt i...

Det är ju det som sades tidigare om dessa nu är avstämda till stereon så kanske det inte är så lyckat med eftermarknads, har man nått separat slutsteg bak på preformance??

Modellanpassade har tyvärr inte jag hittat några, de som finns är ju begangnade orginal från skroten, dock så måste du byta alt modda dina dörr sidor om du ska ha orginal premium högtalarna..
av WSAB
Ja,jag hade diskanter uppe vid speglarna.
Eftermarknadshögtalare med samma impedans borde väl funka?

Ett par koaxialhögtalare av bra kvalitet som ersättning för dubbekonhögtalarna borde väl förbättra ljudet en hel del?
Även en ganska dålig stereo kan låta OK med bra högtalare om dom inte är för tungdrivna.
Gissar att impedansen ligger på 4 ohm på original?

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]