NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har alltid ägt bensinbilar, nu är första vintern med en diesel av modernt slag.
V50 2.0D -06

Hur funkar det här med hjälpvärmaren som går för att få upp motortempen?
Idag gick motorvärmare (vanlig elvärmare) ca. 2 timmar innan avfärd.
Körde på 4-5ans växel i 10 minuter i 50-90 km/h, utetemp -16 grader.
Motortempen gick halvvägs upp mellan botten och mitten på skalan, "alltså 10-5 i 12 på klockan".
Inte förräns jag kom ut på E4 gick tempen upp till normal.
Tyckte också att tempen svajade lite.
Har aldrig problem med att få upp värmen förutom när det är kortkörning på lägre hastigheter såklart.
Motorvägskörning går alltid bra...

Enda erfarenheten jag har sen tidigare av diesel är surdieseln i Skoda Pickup, där försvann tom värmen i kupén vid rödljus! :roll:
Senast redigerad av 1 danneh, redigerad totalt 0 gånger.
Du bör få kontrollerat att värmaren verkligen fungerar.

Mvh GK
av danneh
Borde den inte ge någon felkod?
Jag har en felkodsläsare, ska undersöka med den.
danneh skrev:Har alltid ägt bensinbilar, nu är första vintern med en diesel av modernt slag.
V50 2.0D -06

Hur funkar det här med hjälpvärmaren som går för att få upp motortempen?
Idag gick motorvärmare (vanlig elvärmare) ca. 2 timmar innan avfärd.
Körde på 4-5ans växel i 10 minuter i 50-90 km/h, utetemp -16 grader.
Motortempen gick halvvägs upp mellan botten och mitten på skalan, "alltså 10-5 i 12 på klockan".
Inte förräns jag kom ut på E4 gick tempen upp till normal.
Tyckte också att tempen svajade lite.
Har aldrig problem med att få upp värmen förutom när det är kortkörning på lägre hastigheter såklart.
Motorvägskörning går alltid bra...

Enda erfarenheten jag har sen tidigare av diesel är surdieseln i Skoda Pickup, där försvann tom värmen i kupén vid rödljus! :roll:
-16 är rätt mycket, och kör man i låg hastighet med låg belastning och varvtal så är det i förhållande till uttagen effekt mycket kalluft som går igenom förbränningssystemet. Typiskt dieselfenomen att det behövs belastning och varvtal (motorväg) för att få fart på värmen.
av danneh
Jämförde med jourbilen på jobbet igårkväll, -15grader.
bilen är en skoda fabia -08 eller -09, skitsamma. 1,6liters bensin.
Körde samma rutt som när jag kör med min egen bil till jobbet och inte förräns jag nästan var framme, <10 minuter så var motortempen helt uppe på "normalt".
Detta är på ca 7 minuter körning i max 50, kanske 1-2 km med 70km/h.

Känns rätt normalt ändå att dieseln reagerar på ungefär samma vis.
Kör jag E4 i 100km/h blir både bensinare och min egen diesel varm efter ca halva vägen. Då har jag 2-3 km först med lägre hastighet.

Finns det något sätt att kontrollera själv om dieselvärmaren går?
Har inte tidur inkopplat på den.
danneh skrev: Finns det något sätt att kontrollera själv om dieselvärmaren går?
Har inte tidur inkopplat på den.
Det kan vara svårt att höra det under körning inifrån bilen, i alla fall för ett otränat öra. Ett litet plågat elmotor ljud (ungefär som en gammal dammsugarmotor minus sugljudet). Det lättast att uppfatta det när den stänger av. Annars får man helt enkelt ställa sig utanför bilen. När den håller på att värma upp hörs ett knackljud på ungefär 2 knack i sekunden.
av danneh
Detta måste kollas upp, hör inget direkt ljud när jag startat bilen, har väl iofs inte ansträngt mig att lyssna heller.
Har läst lite trådar om värmaren förut, verkar som den iaf ger någon felkod ibland.
Har läst av men hittar inga felkoder alls.
danneh skrev:Detta måste kollas upp, hör inget direkt ljud när jag startat bilen, har väl iofs inte ansträngt mig att lyssna heller.
Har läst lite trådar om värmaren förut, verkar som den iaf ger någon felkod ibland.
Har läst av men hittar inga felkoder alls.
Du får vänta ett tag. Det tar 2-3 minuter innan den kommer igång ordentligt. Det är också ett "turbin"-ljud som hörs utanför bilen men inte inuti; där hör man istället dammsugarmotorljudet och knacket.

Det bästa är att åka fem tio minuter och stanna, gå ur och lyssna. Då lär du inte missa det.
Kan inte låsa upp dragkroken

Bäst är att få upp låset. […]

Fel på helljus Volvo v60 2014

Original är det alltid halogen i helljusstr&a[…]

Hjälpt en som fått problem med sitt t&a[…]

Ja även flång nya prylar kan ju vara de[…]