NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Karlson
Hej!
Jag har sedan ett par månader ägt en V50 1,8F 2008. Nu har det hänt mig två gånger på ett par dagar att bilen har varit svårstartad. Första gången hade jag kört till affären, handlade i 10 minuter, och när jag skulle åka iväg tuggade bara startmotorn på första försöket. På andra försöket hoppade den igång och motorn gick därefter klockrent.

Andra gången hade bilen stått i ett par timmar och då krävdes 3 försök innan den hoppade igång. Även denna gång gick den klockrent bara den startat. Testade att stänga av den och starta igen efter att ha kört ett par km och då var det inga problem.

Jag kör enbart på vanlig bensin så det är inte någon etanolfråga.

Mellan dessa gånger startar bilen helt utan problem och motorn går jättefint.

Någon som känner igen problemet och har några tips?

Tack!
/Andreas
av waiko
Hej, har själv en 1,8F-09. Har precis haft samma problem som du beskriver, ruggigt irreterande är det :( . Och det var bensin i tanken varje gång, men nu har jag ledsnat på denna motor och dessa start problem. Så imorn hämtar jag ut min nya V50 D2-11. Så nu hoppas jag att denna motor kan visa sej vara bättre än 1,8F. Så svaret är att mina problem har inte försvunnit, tyvärr
av Karlson
waiko skrev:Hej, har själv en 1,8F-09. Har precis haft samma problem som du beskriver, ruggigt irreterande är det :( . Och det var bensin i tanken varje gång, men nu har jag ledsnat på denna motor och dessa start problem. Så imorn hämtar jag ut min nya V50 D2-11. Så nu hoppas jag att denna motor kan visa sej vara bättre än 1,8F. Så svaret är att mina problem har inte försvunnit, tyvärr
Tack för snabbt svar.
Hade du bilen inne på verkstad någon gång för problemet? Vad sa dem i så fall?
Användarvisningsbild
av V50åkare
Hej

Det är ett vanligt problem.
Hade en bil som din tidigare och kan bara beklaga, du får leva med det.
Småkör aldrig och låt den bli varm och sen kallna ner innan du startar igen

Läs i instruktionsboken på sidan 139 hur du startar en flexi om du får problem.

Men kan bara säga, sälj den och köp en diesel.

Lycka till
Användarvisningsbild
av SvenB
Nej sälja behöver du inte. Jag har haft motsvarande problem med bilar tidigare, både Volvo och andra. Men kör den någonlunda varm innan du stänger av. Undvik alltså körningar på mindre än 10 min. Numera bor jag lite utanför allfartsvägen och kör aldrig kortare körningar än 15 min, och har inte upplevt några startsvårigheter på denna bil.
Användarvisningsbild
av ling
Har kört på E 85 i 3 år utan större problem efter uppgradering av ECM mjukvara. Använder för det mesta motorvärmare men har i år gjort en kallstart vid -12* utan problem. Enligt Volvo skall man köra på antingen bensin eller E 85 och inte laborera med olika blandningsförhållanden.
Senast redigerad av 1 ling, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Min har snarlikt problem ibland när det är lite kallt. Startar men stannar direkt, och startar sedan alltid på andra försöket.

Det verkar lite som om bilerna lider av någon typ av alzheimers och inte riktigt kommer ihåg vilken soppa som den körde på sist...

.
av MattiasD
Volvo bör lösa eventuella problem med sina motorer. Så rådet är, kontakta närmaste volvoverkstad.

Nej, nej och åter nej, diesel är inte lösningen på någonting. Snarare tvärtom.

Men varför bensin i en Flexifuel? Enbart dumt då E85 är både bättre för plånbok och miljö!
Användarvisningsbild
av ThomasT
MattiasD skrev:Volvo bör lösa eventuella problem med sina motorer. Så rådet är, kontakta närmaste volvoverkstad.
De klarar tyvärr inte av att lösa problemet alternativt att de inte tycker det är värt att fixa.

.
Användarvisningsbild
av SvenB
MattiasD skrev:
Men varför bensin i en Flexifuel? Enbart dumt då E85 är både bättre för plånbok och miljö!
Ja nu börjar de fossila bränslena dra iväg: 13:53 mot 9:89. Och dieseln 12:91.

Hej. Jag delar ut internet från min mobiltel[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]