NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fellow
Hallo!
Efter 11500 mil slår det duktigt i gropar osv och kan väl konstatera att efter 11500 mil är det förståerligt att dem är slut.
Har inte fått ut ett pris på nya dämpare då jag har sportchassi och enligt Volvo finns det en skylt med nummer i motorrummet för att få ut specifika dämpare till bilen men jag har inte denna lapp eller skylt. Det är inte chassinummret jag är ute efter.

Men jag har på samma gång funderat på om nu dämparna är slut om man ska byta upp sig till GE motorsport eller Konidämpare. Då satsar jag på street varianten som ska behålla komforten så mycket det går men på samma gång ge bättre väghållning.

Har någon koll på hur jag ska få ut vilka dämpare som det gäller? Vad dem kostar styck ca och era åsikter om att köra på andra än orginaldämparna?
Användarvisningsbild
av opA
Hur kör du egentligen, Fellow ? ;)

Min har gått 7000 mil mer än din och mina original-dämpare håller full funktionalitet enligt mekanikern som testade dom innan jag sänkte bilen :P

Originaldämparna går väl på en 2000-3000 kr styck om jag inte minns fel..
Användarvisningsbild
av Fellow
Haha, hårt och skoningslöst!
Näe men tidigare ägare verkar kört rätt illa så vill återställa och få bilen till fullt nyskick!

Dem är så pass dyra? Köper jag hellre koni för 7000 kr runt om.
Vet iof inte om dem är slut men som sagt, vid gupp osv så säger det PANG. Som det slår stumt i fjäderbenen så antar att dem är rätt slut.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Fellow skrev:Har någon koll på hur jag ska få ut vilka dämpare som det gäller? Vad dem kostar styck ca och era åsikter om att köra på andra än orginaldämparna?
Koni/Bilstein/H&R !

.
av perhall
Slitna dämpare kommer smygande... de har säkert klart nedsatt funktion efter 10-15 000 mil men det är ändå en västanvind mot den skillnad man upplever om man byter vid 25 000 mil (som många gör).

Sen sliter ju potthålsväg och dålig grusväg 10 ggr mer än nyasfalterad E4 så det är svårt att jämföra. Och så körstilen förstått.

PH
Användarvisningsbild
av Fellow
Ska kika med Volvo snart igen angående orginaldämparna. Dem måste ju få fram vilka dämpare som hör till min bil utan den skylten i motorrummet.
Lutar åt Koni dock runt om. 7000 kr För FSD som ska ha bra komfort från Koni.se med fjädrar men kommer dock fortsätta med mina H&R fjädrar.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Fellow skrev:Ska kika med Volvo snart igen angående orginaldämparna. Dem måste ju få fram vilka dämpare som hör till min bil utan den skylten i motorrummet.
Lutar åt Koni dock runt om. 7000 kr För FSD som ska ha bra komfort från Koni.se med fjädrar men kommer dock fortsätta med mina H&R fjädrar.
Glöm inte att ta en koll på ebay.de innan du beställer... kan skilja ganska mycket i pris...

.
Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]

nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]