NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PaS83
Hej alla! Ny på forumet och ny ägare till en Volvo V50 av 2006 års modell.
När jag köpte bilen hade klimatanläggningen ingen som helst kylförmåga, bilförsäljaren
lovade att ta alla kostnader och nu är felet åtgärdat.
Men jag tycker fortfarande att den kyler lite klent, med tempvredet på runt 20 grader en
solig dag så går fläkten väldigt hårt, länge, för länge. Jag vet att det skiljer mellan olika
bilar, men min gamla Saab 9-3SS med 8 år på nacken och 27.000 mil på mätaren hade
betydligt bättre bett i kylan, då utan någon som helst åtgärd, någonsinn.

I vilket fall som helst, igår åkte det med en termometer i bilen och jag mätte lite, kom
fram till följande:

Utomhustemp 23 grader
I bilen 46 grader

Jag placerade själva sensorn i mittutblåset, alla andra stängda, tempreglaget sattes
till "lo" och sen kördes bilen helt normalt på vägen bara.

Ganska så snabbt kröp termometern ner till 10-12 grader och pendlade där imellan några
minuter, kanske 2-3. Sen kröp tempen sakta ner och höll sig kring 6,0-6,5 grader, detta
efter ca 4-5 minuters körning.

Är detta ok värden? Har jag mätt på rätt sätt? Det kanske är så att jag inte riktigt är van
att ha en såpass "stor" kupé att kyla ut.

Mvh
Pär
Användarvisningsbild
av ThomasT
PaS83 skrev:Ganska så snabbt kröp termometern ner till 10-12 grader och pendlade där imellan några
minuter, kanske 2-3. Sen kröp tempen sakta ner och höll sig kring 6,0-6,5 grader, detta

Är detta ok värden? Har jag mätt på rätt sätt? Det kanske är så att jag inte riktigt är van

Mvh
Pär
Det tycker jag nog låter rätt ok!

.
av Nike81
Jag har för mig att äldre bilar med A/C kyller kallare, men att nyare har en mildare kyla. Det berode till viss del på att kylmedlet byttes samt att folk blev rent förkylda för att inluften blev för kall.

Hur gammla bilar detta stämmer på eller bara är en myt, det ska jag inte ytra mig om.
av PaS83
Nike81 skrev:Jag har för mig att äldre bilar med A/C kyller kallare, men att nyare har en mildare kyla. Det berode till viss del på att kylmedlet byttes samt att folk blev rent förkylda för att inluften blev för kall.

Hur gammla bilar detta stämmer på eller bara är en myt, det ska jag inte ytra mig om.

Du menar när vi gick från r12 till r134a som köldmedium? Det är möjligt, men riktigt sååå gammal var inte Saaben jag hade innan, det var en 03:a :)

Men om värdena jag mätt upp är ok, så är det kanske bara så att det kyler lite sämre i en V50 än vad jag är van
sen tidigare bilar. Jag ville bara kolla av, så jag inte åker runt med halvtaskig kyla i onödan, då bilen skulle fixas på handlaren bekostnad om det fortfarande inte var helt bra!

Edit: R12 förbjöds i bilar 97/98..

/Pär
av marcbe
PaS83 skrev:I vilket fall som helst, igår åkte det med en termometer i bilen och jag mätte lite, kom
fram till följande:

Utomhustemp 23 grader
I bilen 46 grader

Jag placerade själva sensorn i mittutblåset, alla andra stängda, tempreglaget sattes
till "lo" och sen kördes bilen helt normalt på vägen bara.

Ganska så snabbt kröp termometern ner till 10-12 grader och pendlade där imellan några

Mvh
Pär
Det är helt OK värden. Luften vid evaporatorn blir inte lägre än 3 grader så utsläppstemperatur på 6 grader är rimligt. Inget fel på din AC.
Användarvisningsbild
av Henrikx2
Jag tycker luftkonditioneringen i V50 är sämre än i tex min tidigare V70.
Fläkten får gå väldigt länge på högsta hastigheten för att kyla kupén när man åker iväg med en varm bil.
Möjligen lite pga. att v50in är mörk och v70in var ljus?
Användarvisningsbild
av poseidon
Jag saknar mittutblåset under mittarmstödet mot baksätet som SAAB-bilarna har. Tror det är därför V50n måste blåsa på som f**n för att kyla även bak.
av PaS83
poseidon skrev:Jag saknar mittutblåset under mittarmstödet mot baksätet som SAAB-bilarna har. Tror det är därför V50n måste blåsa på som f**n för att kyla även bak.

Bak? Där ska man väl aldrig sitta? :lol:

Jag misstänker att det skiljer på just volymen luft som flyttas runt, därför jag upplever Volvon som varmare.
Men skönt att höra att min bil är helt ok iallafall!

/Pär
Användarvisningsbild
av poseidon
PaS83 skrev:
poseidon skrev:Jag saknar mittutblåset under mittarmstödet mot baksätet som SAAB-bilarna har. Tror det är därför V50n måste blåsa på som f**n för att kyla även bak.

Bak? Där ska man väl aldrig sitta? :lol:

Jag misstänker att det skiljer på just volymen luft som flyttas runt, därför jag upplever Volvon som varmare.
Men skönt att höra att min bil är helt ok iallafall!

/Pär
Visserligen sant, men det gör ju att utblåsen fram måste kyla för baksätet oxå.... det finns iofs utblås under framstolarna men det hjälper knappast.

Ok då var det inte rattknuten.. en annan vil[…]

Om plaststosen (röret) hade haft en valk nede[…]

Konstigt ljud

Hej, jag har precis köpt en Volvo V40 fr&arin[…]

3G släcks

Är det någon som vet ungefär var b[…]