NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Satte på nya fälgar inkl. däck igår på en däckfirma... nu har jag hört både bu o bä mot dessa däck!

I bilens papper står bredaste dimnsionen 205.50.17.
Jag köpte 225.45.17 som däckfirman kleta på de nya fälgarna, trodde de visste det skulle funka?

På Volvo säger de NEJ.
Försäkringsbolaget JA.

Besiktningen???

Däcken blir ju 1cm bredare på var sida, kommer detta göra mycket mer smuts upp på karossen eller är det så lite så det har ingen betydelse?

All info. är tacksamt mottagen! :D
Användarvisningsbild
av Severin
Vad är det volvo inte gillar?

Så länge det inte tar i nånstans så säger inte besikningen nånting om det

Skillnaden är obefintlig i rullomkrets
av as01
Så här säger Transportstyrelsen:
Uppgifter om registrerade däck- och fälgdimensioner finns på Del 1 av registreringsbeviset.

Alternativa dimensioner
En personbil kan ha flera alternativa däck- och fälgdimensioner som ingår i bilens godkännande. Dessa kan finnas angivna i registreringsbeviset, under rubriken Övriga uppgifter (tekniska data, dispenser med mera). Om uppgiften saknas, kan en märkesrepresentant informera om vilka däck- och fälgstorlekar som ingår i bilens godkännande.

Om alternativa dimensioner saknas, har du som fordonsägare möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Detta utbyte får ske under förutsättning att däcken
  • är typgodkända
  • uppfyller kraven på belastningsförmåga
  • uppfyller kraven på hastighetskapacitet
  • är av samma typ.
Dessutom ska däck och fälg
  • ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser
  • ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning
  • ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
  • täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).
En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.
Så det beror väl på hur det är skrivet på registreringsbeviset...
av Nike81
Vet andra som kör med 225:er. Går fint. De kommer nog inte säga något på bilprovningen om detta. Men bilen får ju lite andra egenskaper på vägen, kan spåa lite, drar mer bränsle osv. Fördelen är väl att du får bättre väghållning. Du ändrar bilen egenskaper och volvo har optimerat bilen och dess egenskaper efter 205 bredd och inte större. Därför så kan de väl vara negativ till större dimensioner, men o andra sidan så går det ju köpa 18" hjul från volvo org, då är det 215 bredd på däcken som gäller.

Däckfirman valde nog dessa däck för att kunna ge dig ett bättre pris, samt att det kanske inte hade hemma org dimensionen. 225 är vanligare än 205 i denna storlek, därför så produceras fler, vilken gör ett lägre pris. Så hade du köpt samma däck i org dimensionen hade det kostat.. tja, skulle tippa 1000 kr för samtliga däck.

Testa själv på dackonline eller annan sida för att se prisdiffen mellan "vanlig" och "udda" däckdimension.
av jackoo
OM man ska HÅRDDRA detta så SKA du ha den däckdimensionen som står i bilens reg papper då bilen typgodkänd med dessa.

Besiktningen KAN underkänna bilen om du inte har rätt däck men detta är enligt mina erfarenheter inte speciellt troligt.

Men som sagt, vill du va helt regelrätt och inte riskera att bryta mot nått så ska man ha däcken som står i regpappren....

Jag själv kör 18" på min v50 och skiter fullständigt i detta...
Användarvisningsbild
av Severin
jackoo skrev:OM man ska HÅRDDRA detta så SKA du ha den däckdimensionen som står i bilens reg papper då bilen typgodkänd med dessa.

Besiktningen KAN underkänna bilen om du inte har rätt däck men detta är enligt mina erfarenheter inte speciellt troligt.

Men som sagt, vill du va helt regelrätt och inte riskera att bryta mot nått så ska man ha däcken som står i regpappren....

Jag själv kör 18" på min v50 och skiter fullständigt i detta...

Är du inte läskunnig?

Det du syftar på försvann 2005
Uppgifter om registrerade däck- och fälgdimensioner finns på Del 1 av registreringsbeviset.

Alternativa dimensioner
En personbil kan ha flera alternativa däck- och fälgdimensioner som ingår i bilens godkännande. Dessa kan finnas angivna i registreringsbeviset, under rubriken Övriga uppgifter (tekniska data, dispenser med mera). Om uppgiften saknas, kan en märkesrepresentant informera om vilka däck- och fälgstorlekar som ingår i bilens godkännande.

Om alternativa dimensioner saknas, har du som fordonsägare möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Detta utbyte får ske under förutsättning att däcken
  • är typgodkända
  • uppfyller kraven på belastningsförmåga
  • uppfyller kraven på hastighetskapacitet
  • är av samma typ.
Dessutom ska däck och fälg
  • ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser
  • ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning
  • ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
  • täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).
En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.
av jackoo
SEVERIN JAG ÄR LÄSKUNNIG!

Så här tolkar jag det som tidigare skrivits i tråden:

"En personbil kan ha flera alternativa däck- och fälgdimensioner som ingår i bilens godkännande. Dessa kan finnas angivna i registreringsbeviset, under rubriken Övriga uppgifter (tekniska data, dispenser med mera). Om uppgiften saknas, kan en märkesrepresentant informera om vilka däck- och fälgstorlekar som ingår i bilens godkännande."

På mitt regbevis ( och antagligen era oxå ) står däck dimenson 205/55/16 (tror jag)

"Våra" bilar har altså inga alternativa däck och fälgdimensioner utan ovannämnda är det som gäller!

"en märkesrepresentant informera om vilka däck- och fälgstorlekar som ingår i bilens godkännande" i detta fallet är märkesrepresentanten Volvo. Enligt trådskaparen säger Volvo NEJ till större och bredare däck.

Altså bryter man mot det Transportstyrelsen skriver redan dom första raderna.

"Detta utbyte får ske under förutsättning att däcken är av samma typ"
Detta verkar lite luddigt vad man menar med samma typ...

"Dessutom ska däck och fälg ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren, täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).

När man tittar på däck och fälgar så bör man ligga under +/-5% för att hastighetsmätarn inte ska visa för mycket fel. Dvs att vid 2% visar den lite fel vilket INTE transportstyrelsen godkänner som de klart och tydligt står.

Med andra ord så kan man GLÖMMA ALLT VAD ANDRA DÄCK ÄN ORGINAL STORLEK är om vill åka 110% lagligt.

Såhär tolkar jag detta, har jag fel så visst.... jag kör själv andra däck än orginal men trådskaparen undrar vad som gäller och det vet han förhoppningsvis nu.
Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]