NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Angående dieselvärmare som slutar fungera: Tänker att man borde samla ihop några Volvo-diesel-ägare och ställa Bilia/Volvo mot väggen. Kanske även kontakta någon motortidning för att öka trycket. Annars lär väl inget hända, som vanligt. Har verkligen ingen lust att laga värmaren för flera tusen varje 3000mil/3år. Dessutom är det ju standardutrustning, dvs Volvo menar att den är viktig och behövs? Och dessutom sägs det att Volvo bygger "premiumbilar", iaf säger Volvo det.

Hur många är det här på forumet som har/haft problem med värmaren?

För egen del har vi en V50 D5 MY07 uttagen -9612 i familjen. Den har gått drygt 3000mil och är körd försiktigt och alltid servad på Bilia, om det ska spela någon roll.
Dieselvärmaren vill inte vara med mer nu verkar det som. Varken direktstart eller med tidur. Skulle den dock få för sig att börja starta så luktar det illa och ryker, samtidigt som aktiveringen försvinner på displayen.

PS. Ska försöka lämna in vår bil för felsökning nästa vecka. Befarar dock att det blir dyrt, och att vi får stå för hela notan själva, om de ens finner något konkret fel, eller säger att de måste byta ut hela sk*ten. DS.
Sitat -åk taxi för ihelvete resten av ditt liv. slut sitat.

Vist är det tråkigt när nått går sönder, men det är väll ägaren som får betala för sina egna reprationer?

den värmaren du har i din bil är bra, nästan adrig fel på dom & den funkar mycke mycke bättre än de gamla som fans innan denna. (det betyder ju inte att det är en evighetsmaskin)

men det låter ju som det är första gången din pajar, inte att det är 3:e gången den med 3 års mellan rum.
Sen kanske du ska tänka lite på vad du skriver, bilia har väll inget med detta att göra!

allt som sitter på en bil kan gå sönder, o när garantin är slut är det du själv som betalar, det vet alla & är något man ska kalkulera med när man köper en bil.
Hur har handhavandet av dieselvärmaren varit? TS skriver inget om hur & när d-värmaren satts igång samt hur länge den har varit igång.
Hej!

Möjligtvis är det lite dumt av mig att skriva denna nya tråd innan vi ens haft inne just vår bil på felsökning.
Min tanke med den här nya tråden är att alla som har/haft problem med värmaren kunde skriva här, mycket eller lite. För, uppenbarligen är det några som har problem som skrivit i tråden http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=48988. Men kanske finns det fler… Det är det jag vill få reda på, i första hand!
Hur har handhavandet av dieselvärmaren varit? TS skriver inget om hur & när d-värmaren satts igång samt hur länge den har varit igång.
Vi använder värmaren när det är minusgrader ute, dvs denna vintern har den använts flitigt senaste månaden. Tidigare vintrar inte alls lika mycket. Oftast med tidur, men ibland med direktstart. Oftast tar vi bilen först när bilen är färdigvärmd, men ibland ”slarvar” man ju, speciellt om det är kallt ute! Huruvida bilen själv aktiverar värmaren när det är kallt, utan att det visas på displayen, vet jag inte, vet inte heller om det har med saken att göra.

Carman, jobbar du möjligen på Volvo?
Vist är det tråkigt när nått går sönder, men det är väll ägaren som får betala för sina egna reprationer?
den värmaren du har i din bil är bra, nästan adrig fel på dom & den funkar mycke mycke bättre än de gamla som fans innan denna. (det betyder ju inte att det är en evighetsmaskin)
men det låter ju som det är första gången din pajar, inte att det är 3:e gången den med 3 års mellan rum.
Ja det är jäkligt tråkigt när nåt går sönder, särskilt om bilen bara är 3 år gammal med 3000mil på mätaren, som i vårt fall alltså. Knappast nån evighetsmaskin. Vissa komponenter förväntar man sig faktiskt ska hålla ett bra tag, andra komponenter förstår man om de kanske behöver bytas efter ett par år, kan vara bromsdelar t ex. Sen skiter jag fullständigt i hur mycket sämre tidigare generationers värmare var. Men vad vet jag, en felkodsläsning kanske visar att det är ett busenkelt fel. Hoppas kan man ju, men läser man den första tråden så blir man ju skraj. Återigen, möjligtvis är det lite dumt av mig att skriva denna nya tråd innan vi ens haft inne just vår bil på felsökning.
Jag har ingen aning om hur nyutvecklad värmaren är, men vet iaf att V50 diesel inte funnits särskilt länge, men det kanske inte finns nåt samband? På dig Carman låter det som att nuvarande värmare funnits i många många år, och att driftsäkerheten är väl dokumenterad…? Jag har ingen aning, men vill gärna veta i så fall…!
Vad Bilia har med saken att göra… Jo, Bilia och Volvo hänger väl minst sagt ihop. Många vänder sig i första hand till Bilia, iaf om man har en lite nyare Volvo.
vist ska väll en värmare hålla mer än 3 år, o det gör dom ju oxå !!! just därför jag blir så sne.

Värmaren är en helt vanlig Eberspaecher, jaag har ingen aning om hur länge just denna modell funits, men det är bra mycke längre än ev en V50 funnits ialla fall. det är en driftsäker grej som sällan strular
Nu kör vi typ 5-7år o våra brukar byta "värmekammaren" pga att den är utbränd eller vad det heter
Våra går typ 5dagar i veckan minst 7 timmar
Om den inte ren görs så brukar den vara slut på typ 2-3år
Sedan är det väldigt viktigt att man ren körn efter andvändning
Ren kör är att den får gå på efter bränning när du har stängt av den
Stavar o skriver som en skit sorry hoppas ni förstår
Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]