NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
#361827
Jag tar initsjativet att tala om lite om Start/stopp funktionen som finns på vissa bilar.

Generelt så ska motorn automatiskt stänga avsig när du stannar bilen & sen automatirkt starta igen när du vill åka. Men hur funkar det & hur klarar bilen alla sitruationer som kan uppkomma.

För att bilen ska aktivara funktionen så ska motorn upp i 80 grader, bilen ska desutom har rörtsig i en hastighet snabare än 5km/h & föraren ska ha säkerhetsbälte påsig.
Nu övervakar bilen sina 2 batterier, baterierna måsta vara laddade till 80% eller mer.
Nu är systemet aktiverat & kan stanna bilen.

När du stannar vid ett röljus eller vad somhelst, så ska du trycka ned kopplingspedalen i botten, sen lägga ur växeln & till sist släppa upp kopplingspedalen, då stannar motorn, men radion fortsätter att spela, samt strålkastarna fortsätter at lysa.
När du vill åka så trycker du ner kopplingspedalen, i samband med detta startar motorn, o detta utan att radio eller strålkastare slocknar.


Det finns massa undantag, jag återkommer till dom
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
#361830
Bra förklarat. Känns osm att det inte är en bil man ska ha inne i storstan där varje sekund är värd tid vid rödljusen. Det räcker lixom nu med kärringar som inte har växel i som man tutar igång o får motorstopp. :mrgreen:
Användarvisningsbild
av CarMan
#361839
Bilen har 2 batterier, båda av AGM typ.
Det e är ett litet, typ MC batteri & andvänds endast för att strömförsörja radio, lysen m.m. under startögonblicket.
Det stora batteriet sköter all strömförsörjning, fram tills det att startmotorn ska kopplas in, då tar det andra batteriet över, det stora batteriet sköter då istället startmotorn.

Om batteriet laddas ur för mycke undertiden motorn är avstängd, så kommer bilan automatiskt att starta motorn.
Om fuktsensorn känner att det är risk för imma på vindrutan så kommer bilen att starta motorn (omvänt så stängs inte motorn av)
Om cupetempraturen blir för låg, eller för varm, så startar motorn (omvänt så stängs inte motorn av)
Om cupefläckten har en högre hastighet än 60% så startar motorn (omvänt så stängs inte motorn av)
Användarvisningsbild
av CarMan
#361852
om det är kallare än 0 grader kommer motorn inte stängas av
om det är varmare än 30 grader kommer motorn inte stängas av

När bilen har stängt av motorn, om du då läger i växeln, så ber bilen dig att lägga i friläge(start kan inte ske innan dess)
(har du innan dess tryckt ned kopplingen, så starr bilen när växelspaken kommer till friläga, förutsatt att du fortfarande har kopplingen nedtryckt)

gick det att förstå det där?


om du tar av dig bältet, ber bilen dig at ta på bältet (start kan inte ske innan dess)
Användarvisningsbild
av hozz
#361891
Känns lite som Fidde var inne på med kärringar och växel. Nu har dom ännu mer grejjor att fibbla med innan det blir rött igen :)
Visste inte att det satt dubbla batterier i bilen. Bra att ha när man ibland får vänta på tåg i kanske 20 minuter.
Användarvisningsbild
av CarMan
#361894
hozz skrev:Känns lite som Fidde var inne på med kärringar och växel. Nu har dom ännu mer grejjor att fibbla med innan det blir rött igen :)
Visste inte att det satt dubbla batterier i bilen. Bra att ha när man ibland får vänta på tåg i kanske 20 minuter.
Batterierna är av AGM typ, dessa klarar många fler urladdningar & återladdas fortare.
Bilens extra batteri andvänds ju bara dom få sekunder startmotor snurar.
Användarvisningsbild
av opA
#361903
Bra förklarat :)

Kräver det en starkare / bättre generator för att ladda båda batterierna när bilen väl är i rörelse nu när det sitter två batterier i ?

Förklara gärna om jag ställt frågan fel..
Användarvisningsbild
av CarMan
#361964
Bilen har "styrd" laddninga mad brom energi återvinning.

upp till 80 laddnng så laddar generatorn normalt, efter det så laddar man inte alls !!! Då laddar man bara under motorbroms.

AGM batterier tål högre spänning & högre ström än vanliga batterier. generatorn lämnar olika hög spänning beroende på batteriets tempratur & laddnings statur, deta gör att man kan återladda dom mycket fort + att AGM batterier tarimot mer ström på grund av lågt internt motstånd.

det lilla batteriet är bort kopplat nästan hela tiden & laddas bara ibland, exakt när kan jag inte svara på.
Båda batterierna är av AGM typ, dessa har lågt internt motstånd, detta bidrar till att självurladdningen blir nästan obefintlig, du kan lagra batterierna 1 år utan att underhålls ladda dom.
Användarvisningsbild
av SvenB
#362045
Är det en överdiminsionerad startmotor, eller en "vanlig"?
Användarvisningsbild
av CarMan
#362051
det är en startmotor som ska ha 3 gånger så lång livslängd som en vanlig + att den har en konstruktion som gör att den konstant ökar i hastighet.
en vanlig startmotor har permanentmagneter, denna har elektromagneter som blir starkare vart efter varvat ökar.
AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]

Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]