NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla!

Jag är ny som registrerad användare här, men har länge hängt här och läst era trådar...:)

Hur som helst, har problem med min V50 2.0D -05 som rullat 11500mil och hittar inte svaret här i forumet....

Problemet; När man startar motorn, hackar den ibland. Låter som den inte går på alla cylindrar. Stänger då av och startar igen, varpå motorn startar som den ska. Första gången detta hände tänkte jag inte så mycket på det, men på senare tid har detta börjat hända mera frekvent...

Idag hade jag dessutom problem med att motorn "dog bort" för mig i en cirkulationsplats. Jag växlade ner och ner, men ändå orkade den inte. Kändes ungefär som om tanken vore tom...Kan berätta att den var fylld till 2/3!

Bilen köpte jag för bara nån månad sedan, nyservad, enligt schemat, men det var inte gjort hos volvo...

Observera dock att min bil INTE har något partikelfilter som ska bytas vid 12000mil...:)

Fick också veta från förra ägaren att första ägaren chippat den. Vet inte riktigt vart styrboxen sitter, så jag har inte kunnat kolla vilket märke på chippet, men det kanske kan vara nåt strul med det? Kan berätta i sammanhanget att jag också märkt att bilen "håller igen" vid fullt gaspådrag. Om man däremot släpper gasen något, kommer den tillbaka igen. Precis som om den gick in i nåt "säkerhetsläge" för att chippet var för hårt ställt, eller kanske för att den inte får nog med bränsle.

Vad tror ni problemet kan vara? Kan det vara så enkelt som ett igensatt dieselfilter? Vet inte om det är bytt eller hur ofta man ska byta det...

Tacksam för alla glada tips! :)

Hälsningar från en i övrigt lycklig V50 ägare!

/Johanna
Välkommen till forumet, trevligt med kvinnor i denna så annars mansdominerad forum :wink: !

Något som gör att bilen kan uppföra sig på det sätt du beskriver kan vara att det är luft i bränslefiltret, det finns ett antal trådar om det i forumet!

Hoppas detta kan hjälpa dig!
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... et#p173514
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... et#p124336
Först o främst behöver du läsa ut felkoderna ut motorstyrsystemet.
Finns det inga felkoder skulle jag börja med att ta bort trimmet och
efter det byta bränslefilter.

Filtret ska bytas varje 6000 mil och frågan är om det är bbytt
johannaj skrev:Observera dock att min bil INTE har något partikelfilter som ska bytas vid 12000mil...:)
Vad menar du, att bilen saknar partikelfilter helt (i så fall är det borttaget, det ska finnas) eller att partikelfiltret inte ska bytas vid just 12000 mil? Är det redan bytt?
jumu01 skrev:Välkommen till forumet, trevligt med kvinnor i denna så annars mansdominerad forum :wink: !

Något som gör att bilen kan uppföra sig på det sätt du beskriver kan vara att det är luft i bränslefiltret, det finns ett antal trådar om det i forumet!

Hoppas detta kan hjälpa dig!
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... et#p173514
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... et#p124336
Hej! Tack för ditt välkomnande!

Kollade dina länkar, och därefter mitt filter, men genomskinliga bränsleslangen innehåller inga luftbubblor, så om jag har luft, står dn förmodligen still i bränslefiltret/huset...Ska byta filter, måste bara hitta en pump att suga ut luften med efter byte...

/Johanna
Psyko skrev:Först o främst behöver du läsa ut felkoderna ut motorstyrsystemet.
Finns det inga felkoder skulle jag börja med att ta bort trimmet och
efter det byta bränslefilter.

Filtret ska bytas varje 6000 mil och frågan är om det är bbytt
Hej hopp!

Läste av felkoder idag, men det ända som fanns, var klagomål på att styrprogrammet var modifierat....(trim) Lite konstigt att det inte fanns några andra, med tanke på hur den uppfört sig...

Vet som sagt inte om bränslefiltret är bytt, men ska göra det på volvo, som dock inte hade tid förrens början av dec.... :shock:

Om det inte hjälper, åker trimmet...

/Johanna
dali skrev:
johannaj skrev:Observera dock att min bil INTE har något partikelfilter som ska bytas vid 12000mil...:)
Vad menar du, att bilen saknar partikelfilter helt (i så fall är det borttaget, det ska finnas) eller att partikelfiltret inte ska bytas vid just 12000 mil? Är det redan bytt?
Hej!

Jag menar att förvisso har jag långt blont hår, men jag kan läsa siffrorna i mitt chassienummer! :D Och därav framgår det att denna bil är byggd helt utan partikelfilter, så det behöver varken bytas, eller fyllas på adaptiv vätska! Lite därför jag valde just denna bil...Jag handlar hellre skor för 12000:- hehe... 8)

/Blondy :)
Finns det (svensksålda) V50 2.0D utan partikelfilter? :shock:

Vad är vägskatten på den, en med partikelfilter ligger på ca 3.800/år. Utan partikelfilter så beskattas den väl enligt gamla reglerna?
dali skrev:Finns det (svensksålda) V50 2.0D utan partikelfilter? :shock:

Vad är vägskatten på den, en med partikelfilter ligger på ca 3.800/år. Utan partikelfilter så beskattas den väl enligt gamla reglerna?
Hej hej!

Min årsskatt är 3762:-, utan partikelfilter. Faktum är att de flesta V50 2.0D -05 ägarna blir lurade av staten, då de kör runt med en bil utan partikelfilter och bara för det betalar den höga skatten, d v s skattar för vikt. I själva verket har de en bil som släpper ut tillräckligt lite partiklar för att skatta "för utsläpp" istället...

Detta lilla fenomen beror på att när -05:orna kom, fanns inte möjligheten att skatta "för utsläpp", bara "för vikt". Miljöreglerna ändrades senare, men inte skatten för de som hade en tillräckligt miljövänlig bil....

Slutsats: Alla som har en -05 och kanske även -04, begär ett ett avgasintyg från generalagenten, eller ring transportstyrelsen (som i de flesta fall redan har det arkiverat, då det medföljer en ny bil...) och begär en kopia. Medtag sedan intyget till Bilprovningen som sedan ändrar "skattevillkoret" för din bil!

Lättare än så kan man inte tjäna pengar! :D Eller jo förresten, om man vore "svenska staten".... :???:

Men det kan jag behöva till min bil dom bara bråkar.....

/Johanna
De blir väl även lurade av Volvo som fyller på additiv och byter ett icke-existerande partikelfilter? När jag körde V50 2.0D -05 så fick jag i alla fall betala för påfyllning av additiv ... :???:

Jag betalade även den "nya" (lägre) skatten när den infördes, fick även "partikelfilterrabatten" när den infördes -06. Körde nästan två år utan att betala någon skatt alls.

https://bilwebauctions.se/septemberauktion-2-2025/[…]

Rätt spektakulärt att se ett större[…]

Buntar tråden lite eftersom jag själv &[…]

V60cc -20 halvljus funktionsfel

Internt glapp eller kabelbrott i strålkastar[…]