NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cyberlelle
Jag har kört min DRIVe ca 400 mil nu, och i snitt så brukar färddatorn visa att den dragit ca 5,2 l/100 km. Då är det lite blandat landsvägskörning och endel kortkörningar på ca en halvmil. Den förbrukning jag själv mätt upp brukar ligga rung 6,0 l/100 km men då ingår ju förbrukningen till dieselvärmaren i den. Det är så pass kallt här uppe i Piteå än att den går nästan varende körning. Om jag inte minns fel så går den igång ända tills det är +7 grader.
Den lägsta förbrukningen jag uppmätt var en 30 mil lång landsvägskörning där jag höll en snitthastighet på ca 90 km/h. Då var förbrukningen nere i 4,2 l/100 km.
Jag har dock bytt till sommardäcken den här veckan så då borde ju förbrukningen gå ner lite grann iallafall..
Men jag kan väl säga som så att jag har inte riktigt kommit ner till den angivna förbrukningen än, får väl se om det går att nå dit.
av XCThord
Tycker ändå att 0,52 verklig körning är rätt bra för en V50. Är själv spekulant på en DRIVe med start/stopp, som på pappret ska dra 0,39. Ska ta o låna hem en sån över en helg (om jag får...) framåt hösten och se var den landar.

Min bror kör, för övrigt, en Kia Cee'd 1,6 CRDi 115hk (ej miljömodellen) här i Stockholm. Den drar verklig körning 0,49-0,51, och såvitt jag har förstått har den bilen i grunden samma motor som Volvon. Hur kan det komma sig att Kian är snålare? Någon som har insikt?
av Rensvind
XCThord skrev:Tycker ändå att 0,52 verklig körning är rätt bra för en V50. Är själv spekulant på en DRIVe med start/stopp, som på pappret ska dra 0,39. Ska ta o låna hem en sån över en helg (om jag får...) framåt hösten och se var den landar.

Min bror kör, för övrigt, en Kia Cee'd 1,6 CRDi 115hk (ej miljömodellen) här i Stockholm. Den drar verklig körning 0,49-0,51, och såvitt jag har förstått har den bilen i grunden samma motor som Volvon. Hur kan det komma sig att Kian är snålare? Någon som har insikt?

Den skillnaden på dryga decilitern skulle kunna förklaras med dieselvärmaren, men den skillnaden borde iofs ätas upp av stockholmstrafiken - men det är ju svårt att spekulera kring så mycket dolda variabler.

Jag har en vanlig C30 1.6d - dvs, inte Drive-modellen. Där ligger förbrukningen uppmätt vid tankning mellan 0.50 och 0.55 typ. Då är det blandad körning på landsbygden med rätt mycket korta körsträckor.
Det finns nog marginal för +-1 deciliter beroende på körstil, men jag håller rätt jämn körstil mellan tankningarna så det ändrar sig inte märkbart. Jag skulle vilja påstå att det rakt av inte går att jämföra siffror utan att ha information om körstil, körförhållanden etc. Siffrorna säger lite men långt ifrån allt. Om V50n drar 0.50 är det ändå bara en deciliter mer än Kian ovan, och den decilitern måste ligga inom marginalen för vad man som förare själv lätt kan påverka?
En arbetskamrat har en V50 1.6d (inte heller det Drive) och de ligger mellan 0.5-0.6 i snitt beroende på vem i familjen som kör. Missförstå mig inte, jag säger inte att den ena motorn är mer eller mindre snål - bara att även om det var kul att få information om att man i stockholm kan åka på 0.5l/mil med en bil - så säger det inte så värst mycket egentligen förrens en annan bil körs med samma körstil, samma förhållanden och samma klimat. :)
av XCThord
Rensvind skrev:
XCThord skrev:Tycker ändå att 0,52 verklig körning är rätt bra för en V50. Är själv spekulant på en DRIVe med start/stopp, som på pappret ska dra 0,39. Ska ta o låna hem en sån över en helg (om jag får...) framåt hösten och se var den landar.

(...)

Missförstå mig inte, jag säger inte att den ena motorn är mer eller mindre snål - bara att även om det var kul att få information om att man i stockholm kan åka på 0.5l/mil med en bil - så säger det inte så värst mycket egentligen förrens en annan bil körs med samma körstil, samma förhållanden och samma klimat. :)
Instämmer helt. Det beror givetvis mycket på körstil och dyl.

Är dock rätt imponerad av både Kia, Volvo, VW och alla andra som klarar av att göra så snåla dieselbilar som ändå känns tillräckligt kraftiga. Min XC60 ligger på runt litern i förbrukning, även detta tycker jag är rätt bra med tanke på bilen storlek och att motorn är rätt gammal. Min S60 ska vi däremot inte prata om...

Är dock inte intresserad av att köpa något annat än Volvo, då jag köper bil med hjärtat och Volvo gör de - i mina ögon - klart snyggaste bilarna. Däremot kan jag rekommendera Kian till mindre märkestrogna här på forumet. Den är rymlig, lättkörd, snål och riktigt billig. Min brors bil (den har all utrustning förutom taklucka och CD-växlare) tror jag gick på 184 000 eller nåt åt det hållet. Sen har den ju 7 års nybilsgaranti också. Det är förbannat bra enligt min mening!
Användarvisningsbild
av CarMan
tänk på attt nya bilar alltid dra lite mer, vänta upp till 2000 mil, innan ni fått den helt ingörd.

sen när ni kollar i listorna så måste ni kolla på rät årsmodell, då 2010 årsmodell drar mindre än 2009
av cyberlelle
Jag kan göra ett tillägg angående förbrukningen.
Jag kör "snålt" idag, men det finns lite mer att göra när det gäller körstilen. Sen så följer jag inte slaviskt växelindikatorn för jag tycker inte det är så himla roligt att hela tiden sitta och stirra på den.. Dock så har jag märkt att nog växlar hyfsat likt den ändå.
Jag har gjort två förändringar på min bil som påverkar förbrukningen.
För det första så har jag tagit bort railsen och det borde ju sänka förbrukningen. (det gjorde bilen en hel del tystare också)
För det andra så har jag satt på en spoilervinge och enligt endel så kan den öka förbrukningen en del, vet dock inte hur mycket. Jag tycker väl att dom två åtgärderna borde ta ut varann, men dom kan ligga bakom min lite högre förbrukning.
Kör man under 90 km/h så är bilen väldigt snål och drar ofta under 0,4 l/mil men ökar du sedan farten så ökar förbrukningen rätt så snabbt. I 110 km/h så ligger den ofta mellan 0,55-0,60 l/mil enligt färddatorn.
Användarvisningsbild
av Brainy
Outch, 0.55-0.6l/mil i 110km/h. Någon som kan verifiera de siffrorna?

Jag och sambon går i tankarna att beställa oss en DRIVe, men sticker den upp så pass redan i 110km/h så lägger jag nog hellre pengarna på en som har några år på nacken men en motor som jag vill ha. Sen får den minskade värdeminskningen och inköpspriset äta upp delar av skillnaden i förbrukning...

Kanske läge att försöka få låna hem en över en helg så jag får testa den faktiska förbrukningen själv.
av XCThord
Jag var o provkörde en V50 DRIVe MY09 för någon dag sen. Enligt färddatorn va den blandade förbrukningen 0,44 då jag satte mig i bilen, 0,48 då jag lämnade igen den. Då körde jag inte alls särskilt lugnt, följde inte heller växelindikatorn. Mitt samlade intryck är ändå mycket bra - den känns ju trots allt hyfsat pigg.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

99% av alla problem är jordfel i kontakten. S[…]

installera dragkrok

@Micce1980 tack för det! Fanns en del matnytt[…]

Jag hade separat SIM-kort första åren i[…]

gummilist

Gjorde jobbet idag, det tog en stund med att f&ari[…]