NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag fick vid senaste tankningen ett snitt på 0.57 liter per mil med min c30 1.6d från 08. Färddatorn sa att jag hade ett snitt på 0.62. Då är min fråga, vad baserar färddatorn sina siffror på? När har den börjat räkna på den siffran? Senaste X milen, senaste tankningen? Mest troligt är senaste X milen, men om någon sitter inne med faktiska data så säg gärna. :)

Det jag fann otroligt är att färddatorn anger mer förbrukning än vad jag räknat fram. Jag kör med orginal däck (samma rullomkrets).

För den som surfar runt efter information om denna bil eller motor kan jag säga att det här är andra tankningen. Bilen är begagnad, har gått 3700 mil, och jag är riktigt nöjd och faktiskt inte kört överdrivet miljömedvetet utan kört nära på normal lugn bilkörning och en hel del korta sträckor till föräldrarna som bor i grannbyn. Så förbrukningen är jag riktigt nöjd med.
Bilen räknar ut förbrukningen på hur lång tid spridarna varit öppna, sen antar den att en vis mängd bränsle hinner passera på den tiden (bilen vet alltså inte vilken den exakta mängden är)

Tackar!! det förklarar varför jag inte […]

ID4an jag kört hade ingen lane assist, m&arin[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]