NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PeWe
Hej,

Jag köpte en beg Volvo V50 2.0D (manuell 6-växl) för några månader sedan och är i stort sett nöjd. Det är en MY08 som har gått snart 1100mil så jag har fortfarande nybilsgaranti kvar. Nu är det så att jag har lite problem med växlingarna på låga växlar, det är värre när bilen är kall men det är lite problem även när den är varm. Framförallt märker man det när man kommer in i tex en rondell och ska växla ner till 2:an, eller till 1:an. Då går det trögt att få i växeln och man kan få lite irriterande fördröjning i en bilkörning. Även backen har vid några få tillfällen varit lite svår att få i.

Hur är det med er andra med likadan motor/växellåda, någon som känner igen sig?

Kommer lämna in bilen vid lämpligt tillfälle men av ren nyfikenhet, är sånt här lätt att åtgärda? Har ingen koll själv..

Har kört min fars nya V70 med likadan motor 2.0D, gissar att det är samma typ av växellåda till den också? Men den känns väldigt annorlunda i växelöverföringen..

/Per
Hej PeWe! Jag har en C30 2,0D my09 och har precis samma "bekymmer" fast bara när den är kall. Min far har också en 2,0D och det är samma sak på hans. jag tror att det tyvärr ska vara så utav nån knepig anledning, men nån här på forumet kanske har bättre koll på det...
Jag har likadant på min S40 :)
svårt att få in 2an ibland... har hänt att de t.om skorrat när man lagt in 3an trots att man använt kopplingen osv..
på vintern när det är väldigt kallt så är växellådan väldigt seg och går knappt att få in växlarna.
men så fort man fått upp lite värme i lådan så går det lättare.
borde vara en mer lättflytlig olja på vintern..

de är väldigt störande tycker jag detta med växlingsgrejset. måste ha o göra med växelföraren.
kanske funkar att justera växelföraren eller byta ut detaljer till växellådan?
Jag anmärkte på detta vid 2000-mila servicen. Fick bytt till en tunnare olja på garantin, utan kostnad.
Enligt meken är det nu samma olja som i DRIVe bilen, den oljan är tunnare.
Det blev betydligt bättre!

greenbay
Känner igen det här, när det är kallgrader ute har jag ibland svårigheter att få i backen på min V50 2.0D MY08 6-vxl. Det enda jag gör då är att lägger i 1:an på nytt och sedan backen - voíla!

Kan också uppleva att växlingen mellan 1:an till 2:an kan vara trög...
Senast redigerad av 1 Kluster, redigerad totalt 0 gånger.
greenbay skrev:Jag anmärkte på detta vid 2000-mila servicen. Fick bytt till en tunnare olja på garantin, utan kostnad.
Enligt meken är det nu samma olja som i DRIVe bilen, den oljan är tunnare.
Det blev betydligt bättre!

greenbay
Samma här, min -08 har rullat 3000 mil. Var in på Volvo och påpekade problemet och fick oljan bytt till en tunnare så nu blev växlingen mellan 1:an och 2:an bra mycket lättare!
Hmm, lite oroväckande bra respons i den här tråden :???: Det verkar ju som jag inte är ensam om att ha de här problem iaf.. Får ringa Bilia och beställa tid för oljebyte då, det har ju hjälpt några av er här. Lite märkligt att de släpper ut en bil med de här problemen, det är lite väl uppenbart.. Har ofta tänkt på att om man satte en svag mormor bakom ratten så skulle de nästan bli stillastående vissa växlingar, känns ju som det blir underkänt för på en så pass ny bil..

En annan fråga som behandlar den här typen av motor (ursäkta bytet av ämne).. Hur tycker ni lågvarvsegenskaperna är? Jag tycker den är lite väl benägen att rycka/hosta sig fram på varvtal när man kommer ner mot 1000rpm.. Frågan är om man ska be om en motoruppdatering när man ändå är inne med bilen!? Erfarenheter av det för 2.0D?
PeWe skrev:Hmm, lite oroväckande bra respons i den här tråden :???: Det verkar ju som jag inte är ensam om att ha de här problem iaf.. Får ringa Bilia och beställa tid för oljebyte då, det har ju hjälpt några av er här. Lite märkligt att de släpper ut en bil med de här problemen, det är lite väl uppenbart.. Har ofta tänkt på att om man satte en svag mormor bakom ratten så skulle de nästan bli stillastående vissa växlingar, känns ju som det blir underkänt för på en så pass ny bil..

En annan fråga som behandlar den här typen av motor (ursäkta bytet av ämne).. Hur tycker ni lågvarvsegenskaperna är? Jag tycker den är lite väl benägen att rycka/hosta sig fram på varvtal när man kommer ner mot 1000rpm.. Frågan är om man ska be om en motoruppdatering när man ändå är inne med bilen!? Erfarenheter av det för 2.0D?
Inte märkt av några ryckningar på lågvarv förutom när partikelfiltret rengörs då kan det rycka!
Angående mjukvaruuppdateringar så läggs dom inte in automatiskt när man har den inne på service utan bara om man klagar på något och det skulle finnas en ny tillgänglig. Ställde nämligen den frågan till verkmästaren på Bilbolaget Umeå!
Har precis samma problem. När det är kallt ute blir det svårt att få i 2:an, har dock inte haft problem med backen. Tänkte ta upp detta vid första servicen, bra att detta med oljebyte kom upp. Detta är ju som sagt dåligt på en så ny bil. :(

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]

..Nu borde ju läget vara ca 100 miljarder k[…]

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]