NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rickardrules
Hämtade ut min C30 R-design i Fredags.. tänkte slänga upp bilder i tråden...

Beställde med keyless drive, detta verkar vara en smidig lösning, dock är jag tveksam till "vredet" man har.. Antar att det är en besparingssak, men det hade ju vart betydligt bättre med en start knapp. Upplever att vredet hoppar ur i läget 0, och känns som den ska ramla ur och några gånger har den lossat. Känns lite B... Även om funktionen är grym!
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Vänd vredet 180grader och tryck in tills du hör ett klick. Det finns en liten låsning som låser. Lossa vredet gör du med den lilla knappen på det.
av Mrpower
Ja inte känns vredet så premium kanske och jämnfört med tex mercedes key-less ligger ju Volvo långt efter vad gäller wow-känsla och kvalitet.
av Linqid
Mrpower skrev:Ja inte känns vredet så premium kanske och jämnfört med tex mercedes key-less ligger ju Volvo långt efter vad gäller wow-känsla och kvalitet.
Testa att bygg en B- eller C-klass med motsvarande motor och utrustning som din V50 2.0D med R-Design så hittar du nog förklaringen ganska omgående! :)
av Mrpower
Ja det är klart att det är en pris skillnad men när man ser lösningen i tex V70 då blir jag bitter eftersom man ändå lagt ner mer av sina surt förvärvade pengar för det tillvalet. Så som förste skrivare skrev varför inte en startknapp?
När ändå tekniken finns.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Mrpower skrev:När ändå tekniken finns.
När kom V50? När kom nya S80 (som blev första bil utan "nyckelhål"? Just det....tekniken kom EFTER...

När en ny modelserie presenteras så kan man ju börja med något helt nytt. Men man kan knappast bygga om bilar med keyless till en start-knapp när övriga bilar har ett nyckelhål.

Mitt startvred på C70in har aldrig lossnat. Sen vet ni att det räcker att dra den till läge II och sedan släppa va?. Så man behöver inte hålla nyckeln på läge II. Kopplingen måste vara nertryckt.

På V50 kostar teknikpaket 1 med Aktiva xenon, High Performance och keyless - 9900kr. Det tycker jag låter som ett väldigt bra pris!
av Mrpower
Men eftersom dom reviderade V50 till My08 så har dom ju "bakat" om en massa i bilen så istället för vred så hade en knapp fått plats på samma ställe?.. Har inte heller haft problem med mitt vred, men nått som e drygt med Volvo är ju allt pipande tex om man går ur bilen med nyckeln på sig o stänger dörren, piper som en galning, drygt om det sitter folk kvar i bilen. Frågade på verkstaden om det gick att stänga av det men inget svar.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Mrpower skrev:Men eftersom dom reviderade V50 till My08 så har dom ju "bakat" om en massa i bilen så istället för vred så hade en knapp fått plats på samma ställe?.. Har inte heller haft problem med mitt vred, men nått som e drygt med Volvo är ju allt pipande tex om man går ur bilen med nyckeln på sig o stänger dörren, piper som en galning, drygt om det sitter folk kvar i bilen. Frågade på verkstaden om det gick att stänga av det men inget svar.
Men det är fler modeller som använder den interiören. Även om det skiljer lite, lite...

Men det pipandet är ju för att man inte ska lämna över bilen till någon utan att lämna över nyckeln. En mycket bra detalj. Läste för ett par år sedan ett test i TV om en Cadillacmodell med keyless. En journalist hade lämnat över bilen till en annan, kört typ 50 mil, stängde av bilen. Sen skulle han starta igen - Men var katten är nyckeln? Just det, hos den andra journalisten! :wink:
Användarvisningsbild
av CarMan
vredet sitter där för att det är enklaste (billigaste) lösningen.
du behöver bara läga till nycke löst o sen funkar det.
ska du ha startknapp så behövs omfatande "om tänk" för att få tändläge & radiao läge samt start. lägg sedan till att du ska kunna nödstarta bilen med nyckeln på vanligt vis.

det blir gasna snart uppenbart att det systemet hade blivit vesentiligt mycke dyrare.
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Blev också lite småstörd på det lilla mindre estetiskt tilltalande "båtmotorvredet" man fick med... men har nu vant mig vid det och tycker det är en helt okej lösning ändå. Varför krångla till allting?

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]