NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cyberlelle
Jag har gått och funderat på att köpa en ny V50 (har en 1.8F idag). Men jag har som velat invänta den nya 1.6 Drive så att man skulle få provköra den. Igår så hade dom äntligen fått in den hos min volvohandlare. Jag var den första som var ut och provkörde den, den hade bara rullat några hundra meter så motorn var helt oinkörd så jag tänkte att att förbrukningen skulle väl vara rätt hög men jag blev positivt förvånad. Jag körde ca 3 mil och försökte blanda körningen litegrann och resultatet enligt färddatorn var 0.5 l/mil på den körningen. I 110 på motorväg så låg den också i 0.5 l/mil medans den på landsväg i 90 km/h låg på ca 0.4 l/mil. Stadskörningen är ju lite svårare att säga vad den låg på i snitt men färddatorn var sällan över 0.65 l/mil.
Det hela slutade med att jag beställde en så nu är det ca 2 månaders väntan tills den kommer.

Jag har dock en liten fundering angående servicen på den motorn. Hur långt är service intervallen på 1.6d motorn och vad kostar servicarna ungefär. (glömde att kolla upp det innan jag beställde bilen).
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Då får man be o grattulera.
Jag hade också en 1.8F innan och provade lite olika motoralternativ. Det slutade med att det blev en D5 för min del.
Min bil inne i stan med extremt korta körsträckor drar 0.6 i medel. Kör man motorväg drar den lite mer. Då ska man också tillägga att nu är det väldigt kallt ute så motorn når sällan 90grader.

Dvs för ett par deciliter mer i förbrukning får man ut mycket mer glädje ur bilen.
Dock ska man komma ihåg att skatten är relativt hög: 4202kr om året närmare bestämt.
Användarvisningsbild
av Brainy
Kul! Hur upplevde du piggheten i bilen? Lika slö som den låter eller skulle en normalt gasglad person stå ut?

mvh
Anders
av whoppi
Serviceintervall på "vanliga" 1.6D är 2000mil. antar att det är samma på 1.6D drive.
Vad servicarna kostar vet jag inte riktigt men tippar på 2-3k för en vanlig service, 6000mila är lite dyrare kollade upp det eftersom min snart ska in. 5300kr för 6000mila vill de ha på volvo!
ska bli kul o höra hur snål din drive är sedan den blivit ordentligt inkörd!

vad kostade din V50, antar att du får miljörabatt på 10k också?
av Lövet
10000 kr Miljörabatt får man men inte nedsatt förmånsvärde eller gratis biltullar.
av cyberlelle
Det är väl inte nån bil som man har för den extrema körglädjens skull, men jag blev ändå positivt förvånad för den var piggare än vad jag trodde, i låga varvtal så är den ju rätt trött, men kraften kommer ändå rätt fort. Den är rätt mycket piggare än min 1.8f som jag har idag. Enligt den tekniska specen så ska ju dock 1.8f vara lite piggare. Har även provkört en vanlig 1.6d och jag upplever att drive versionen även är piggare än den.

Priset på min V50 hamnade på 276 000:- med extrautrustning. Grundpriset med kinetic paketet är 243 800:-
Extrautrustningen som jag fick med för det priset var:
Metalliclack (geckogrön)
Barnsäkerhetspaket
Xenonljus Dual Xenon
Nyckelavstängning krockkudde
Fast drag (besiktat och klart)
Mattsats
Elmotorvärmare och kupeuttag
Vinterdäck på plåtfälg och navkapselsats
av Linqid
cyberlelle skrev:Det är väl inte nån bil som man har för den extrema körglädjens skull, men jag blev ändå positivt förvånad för den var piggare än vad jag trodde, i låga varvtal så är den ju rätt trött, men kraften kommer ändå rätt fort. Den är rätt mycket piggare än min 1.8f som jag har idag. Enligt den tekniska specen så ska ju dock 1.8f vara lite piggare. Har även provkört en vanlig 1.6d och jag upplever att drive versionen även är piggare än den.

Priset på min V50 hamnade på 276 000:- med extrautrustning. Grundpriset med kinetic paketet är 243 800:-
Extrautrustningen som jag fick med för det priset var:
Metalliclack (geckogrön)
Barnsäkerhetspaket
Xenonljus Dual Xenon
Nyckelavstängning krockkudde
Fast drag (besiktat och klart)
Mattsats
Elmotorvärmare och kupeuttag
Vinterdäck på plåtfälg och navkapselsats
Om man går in på Volvos bilkonfigurator kostar DRIVe Kinetic 15 000 kr utöver grundpriset. Väljer man istället DRIVe Momentum blir priset 21 900 kr utöver grundpriset.

V50 DRIVe Kinetic + Xenon á 5 900 kr får ett pris av 252 900 kr.
V50 DRIVe Momentum (inkl. Xenon) får ett pris av 253 800 kr.

Som jag fattat det har du valt Kinetic + Xenonljus vilket jag inte riktigt kan förstå varför i så fall.. :) Förutsatt att jag har räknat rätt då vill säga.
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
cyberlelle har du tittat på teknikpaketen?
för 9900kr får du keyless drive, ABL aktiva xenonljus och High peformance. Väldigt prisvärt.
Jag har dessutom hört att High performance nu eller till MY10 ska gå att få med dubbla 130W subwoofers som tillbehör. :mrgreen:
av cyberlelle
Tack för att du påpekade det där med Momentum paketet. Hade inte uppmärksammat det själv faktiskt. Säljaren är rätt ny så han tänkte nog inte på det heller, men jag ska gå in på fredag och prata med han. Däremot så vet jag inte om jag har nån större nytta av teknikpaketet.
Användarvisningsbild
av hebbe
grattis till en trevlig bil, har en v50 1,6d 07 har kört 5000 mil med den och är jättenöjd, har precis gjort ett m-test innan garantin går ut och den var felfri, har för övrigt inte haft några stora bekymmer min heller, min förbrukning ligger på 0,55 med dubbdäck och då är det en hel del korta sträckor åxå. skatten ligger på cirka 2700/år servicarna vid 2 och 4000 mil kostade cirka 3200 på bilia 6000 mila är dyrare har ja för mig. såg att du hade beställt elmotorvärmare, du har väl inte glömt att det finns bränslevärmare med tidur som standard i dieslarna. mvh/fredrik

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]

..Nu borde ju läget vara ca 100 miljarder k[…]

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]