- ons 31 dec 2008, 08:57
Jag har gått och funderat på att köpa en ny V50 (har en 1.8F idag). Men jag har som velat invänta den nya 1.6 Drive så att man skulle få provköra den. Igår så hade dom äntligen fått in den hos min volvohandlare. Jag var den första som var ut och provkörde den, den hade bara rullat några hundra meter så motorn var helt oinkörd så jag tänkte att att förbrukningen skulle väl vara rätt hög men jag blev positivt förvånad. Jag körde ca 3 mil och försökte blanda körningen litegrann och resultatet enligt färddatorn var 0.5 l/mil på den körningen. I 110 på motorväg så låg den också i 0.5 l/mil medans den på landsväg i 90 km/h låg på ca 0.4 l/mil. Stadskörningen är ju lite svårare att säga vad den låg på i snitt men färddatorn var sällan över 0.65 l/mil.
Det hela slutade med att jag beställde en så nu är det ca 2 månaders väntan tills den kommer.
Jag har dock en liten fundering angående servicen på den motorn. Hur långt är service intervallen på 1.6d motorn och vad kostar servicarna ungefär. (glömde att kolla upp det innan jag beställde bilen).
Det hela slutade med att jag beställde en så nu är det ca 2 månaders väntan tills den kommer.
Jag har dock en liten fundering angående servicen på den motorn. Hur långt är service intervallen på 1.6d motorn och vad kostar servicarna ungefär. (glömde att kolla upp det innan jag beställde bilen).