NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dali
Jag funderar på att köpa en diesel, närmare bestämt V50 2.0D, och undrar om det finns någon som äger V50 2.0D som vill dela med sig av sina erfarenheter? Problem, prestanda, förbrukning, skulle du göra om köpet, något som saknas?
Användarvisningsbild
av lappen
Tjenare killen du kan ju läsa vad jag skrev i V50 måndags exemplar..

Mvh Lappen
av dali
Japp, jag har läst den tråden (och skrivit i den), söker erfarenheter av dieselversionen av V50 ...
Användarvisningsbild
av henka35
Hej

Min morfar fick sin nya S40 2.0D i majmånad.
Den har gått helt felfritt sedan dess.
Det är en mycket roligt bil speciellt pga. motorn som är grymt stark.
Enda felet med bilen är att det är j**ligt svårt att behålla körkortet.
När man lägger i 6:an så går det redan 140 km/h, vid "normalt" gaspådrag.
Dessutom är den grymt snål, eller vad säger ni om 0,57 l/milen blandadkörning. Med en ny motor.

/Henrik (V70 2.4 170 -02)
av dali
Låter lovande! Jag har hört att 2.0D inte är så snål som Volvo påstår (0.56), att man snarare ska räkna med 0.65. Säljaren på Volvo sa t o m att V70 D5 är snålare än V50 2.0D, trots både större bil och större motor!

En blandad förbrukning på 0.57 är acceptabel, jag kör min S40 T5 Geartronic på ca 0.85 just nu (mycket landsväg) och hade räknat med runt 0.5 med en 2.0D.
av dali
Nu har jag lånat hem en V50 2.0D en kväll, körde 12 mil med den (10 mil landsväg och 2 mil stad/tätbebyggt område). Prestandan var helt OK, mellan 2000 och 3000 varv var den riktigt pigg, att göra säkra omkörningar var inga problem. Tyvärr blev snittförbrukningen hela 0.62 under min provtur, vilket var ungefär en deciliter mer än jag hade hoppats.

När jag låg på motorväg i jämn hastighet (ca 120) så drog den ca 0.55, men enligt Volvo ska den dra 0.55 blandat ... verkar inte riktigt stämma. Min T5:a ligger på ca 0.75 i samma hastighet.

För mig skulle det inte gå att räkna hem ett bilbyte, jag kan köra 25.000 mil med T5:an och ha samma milkostnad som om jag skulle köpa en ny diesel (driftkostnad, värdeminskning och kapitalkostnad inräknad). Då är valet inte så svårt. Observera att denna kalkyl bara gäller för mig, med mina inbytespriser/mellanpriser och årliga körsträcka, för andra kan det vara lika självklart att V50 2.0D är ett bättre val.
Användarvisningsbild
av lappen
Beställde idag en V50 2,0 D med sport paket... leverans i slutet av januari början av februari!

volvo släpper ju en v50 med D5 motor på 180HK undrar vad den kommer att kosta!
av dali
Jag går och väntar på att "nya" 1.6D ska dyka upp som demobil. Om den känns OK vid omkörningar så blir det kanske att lägga en order. Den ska dra 0.5 och släpper ut så lite koldioxid att vägskatten (utan rabatt) hamnar under 3.000/år.

En 2.0D är inget dåligt val, hittar jag en begagnad kanske det blir en sådan.
Användarvisningsbild
av Ljusbusen
Har fått min 2,0D nu.
Den rullar otroligt skönt och förbrukningen verkar trilla nedåt. Efter hundra körda mil är snittet 0,63 l/mil och då har jag användt dieselvärmaren :-) Att man kunnat köra utan en sådan tidigare... :roll:

Någon som har koll på vad den drar när man kört den ett tag?
av Palle Plutt
Diesel,Vridmoment,värmare med mera är alldeles utmärkt.

Men min drar alldeles för mycket bränsle.
Min har nu gått 400 Mil
Tog en sväng över nyår från GBG till Köpenhamn.
På nervägen låg fatrhållaren på 130 respektive 140 och
hela vägen hem på 120 fick en förbrukning på 0,69.

Det är ju förf... samma som min SAAB 93 AERO med 205 hk
drog ju!!.

OK relativ hög hastighet höjer ju förbrukningen men det är nog nått fel!
När jag ligger i 100 och kollar på aktuell förbrukning så ligger den nästan
jämt på 0,61.

Så imorgon lämnas den in till Bilia för koll.

Sedan kan man ju fundera på lite andra saker som verkar skumma.
Men det får dom kolla på imorgon.
Vi som beställt nya XC60

Det var ett skämt, nog ett misslyckat så[…]

Tack för svaren :) Jag har även mä[…]

Vilken mjukvara har ni?

Ja lite spännande de släppte dessa buggf[…]

inget ovanligt, jag har bytt båda på m[…]