NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Orfeous
Hej!
Jag har krockat med min bil! :( en morgon då jag var påväg mot parkeringen på jobbet.. det var glashalt.. isigt med ett lager vatten ovanpå. givetvis smög jag fram eftersom jag visste att de var HALT :) kör försiktigt men upptäcker att jag glider mer o mer ut mot kanten mot en tall och en gran. försöker att styra upp från lutningen men det händer inte mycket.. till slut släpper det helt och jag glider in mot träden så jag bromsar så hårt jag kunde och försökte att styra bort från träden. Hade jag gasat hade det kunnat bli värre. vågade inte chansa. PANG in i tallen med höger sida.. strålkastaren helt krossad med insatsen och allt.. stötfångaren lite lite skrapad och intryckt (syns knappt) så jag har ringt volvia och anmält så nu kommer skadan att maximalt kosta 5000kr att reparera (hoppas på lägre) :) eftersom självrisken är på 5000kr vid nybil. Väntar på att volvo verkstaden ska få in en ny strålkastare eftersom min är krossad och kör omkring med en plastbit fasttejpat. MEN

häromdagen när jag skulle köra till jobbet så hann jag 4mil sen började bilen att hacka.. trodde att bensinen var slut vilket den var också nästan men inte enligt färddatorn (20km till tom tank) stod det. Det lustiga var att när då bilen stannat av så väntade jag kanske 30sek med tändningen på. Så larmar bilen med pip.. sen stod det på displayen "Batterinivå låg" konstigt tyckte jag.. :D bilen borde ju ladda medans man kör. Ringde åt en på jobbet för att höra om han kunde komma med bensin.. givetvis står vi där mitt ute i skogen utan en enda människa på typ 2-3mil :) efter ca en halv till en minut så piper bilen som om de vore en bomb som skulle sprängas.. då står det "Energisparläge.." sen stängde halva bilen av sig :) stereon.. belysning osv.. :D vad fan tänkte jag.. :P så jag ringde efter en kille som kom och bogserade oss till jobbet. Där ringde jag åt volvo assistans och förklarade problemet. Efter 30min ringde bärgningsbilen :) väl på plats kollade han i motorutrymmet om de fanns lösa kablar eller annat konstigt. men han hittade inget. Han provade att ge starthjälp från lastbilen. Men felmeddelandet om låg batterinivå fanns fortfarande kvar :) bilen startade givetvis inte.. startmotorn går ju runt men. Bilen startar inte. Antaglingen för att de är typ några centiliter kvar i tanken men ändå ;) tycker ju inte att felmeddelandet om batterinivån ska vara kvar om man kopplar in starthjälp.

Enligt verkstaden så kan de vara batteriet som är paj. Lustigt eftersom bilen är under 3år gammal.

Så nu står min bil utanför volvo o fryser ;) o väntar på att bli undersökt. Undertiden har jag nu en hyrbil. En Volvo C30 2.0D i 5 dagar :D vilken skön bil alltså.. vilket vridmoment!!!! :D :D :O

Jag har nu haft min bil inne på verkstaden ungefär 5-6gånger för diverse fix. En av verkstadssnubbarna kan mitt regnr nu då jag kommer in till receptionsdisken :)

Snacka om att de finns mycket elproblem med S40 och V50 oj oj.. en grannes son har en V50 o han har också haft en del problem med elgrejor. Vilket rappel. Varför kan inte volvo fixa sånt redan från början innan de släpper ut bilarna?
Har de för bråttom att få ut dem på vägen?
av Hellrider
Det kan väl knappast vara bilens fel att den inte går på ånga?

Sen är det ju inte så konstigt att den går in i energisparläge, om du står på med tändingen efter ett antal startförsök.

Vad gäller varningen om låg batternivå,så innebör det att den har kännt av att batteriet i din fjärris är för dåligt,vilket troligen innebär att den är kass,eftersom bilen är ganska ny.

Synd att du har krockat.
Användarvisningsbild
av matfo362
Hellrider skrev: Vad gäller varningen om låg batternivå,så innebör det att den har kännt av att batteriet i din fjärris är för dåligt,vilket troligen innebär att den är kass,eftersom bilen är ganska ny.

Jag fick detta meddelande även jag en gång, då jag också hade kört en ganska lång sträcka dagen innan. Det betyder alltså att det är batteriet i nyckeln, och inte bilbatteriet, som har en låg nivå?
Användarvisningsbild
av matfo362
matfo362 skrev:
Hellrider skrev: Vad gäller varningen om låg batternivå,så innebör det att den har kännt av att batteriet i din fjärris är för dåligt,vilket troligen innebär att den är kass,eftersom bilen är ganska ny.

Jag fick detta meddelande även jag en gång, då jag också hade kört en ganska lång sträcka dagen innan (också en '04 S40N). Det betyder alltså att det är batteriet i nyckeln, och inte bilbatteriet, som har en låg nivå?
Användarvisningsbild
av vickan
Synd att du smälde bilen, aldrig skoj när det händer!

Saxade detta från instruktionsboken

"6. Generatorn laddar inte
Om symbolen tänds under
körning finns ett fel i det elektriska
systemet. " Symbol 6 sitter på höger sida av instrumentkonsollen näst längst ner och ser ut som ett batteri. Har den tänds har du problem med din generator / batteri.

Den andra varningssignalen är precis som Hellrider säger en indikation på att batteriet i din fjärrkontroll börjar bli dåligt.

Vad gäller soppan så är det ett ganska vanligt fel på s40n att tankmätaren visar fel. Så du ska se att den nog går igång så snart du har stoppat lite soppa i den :-)-)

Edit: visst har det varit mycket elfel, MEN jag lovar dig ta t.ex saab 9-3 ss den har drabbats av säkert minst om inte mer elfel. Det viktigaste, tycker jag, är att volvo tar sitt ansvar och fixar det åt dig=)
Användarvisningsbild
av Orfeous
Felet avhjälpt, 10 liter bensin och några timmars batteriladdning gjorde susen :)

Dock har jag nu råkat ut för att högra backspegeln är sprucken. Upptäckte detta då jag skulle till affären på lunchen.
Den var hel på morgonen och INGEN har varit i närheten av bilen det har inte varit kallt heller. Så hur kan spegeln spricka? Jag har inte ens använd spegelinställningen.

JAg har beställt en ny som kommer idag.. spegelglaset kostade 500kr. Tror jag kan byta den själv annars blir det 130kr för byte på volvo. Kanske är värt allt pill :) Man måste vara väldigt försiktig så man inte har sönder spegelmotorn nämligen.

Kanske finns det någon som kan säga mig hur man byter?

Jag har även bytt glaset på ett av mina nya extraljus! Som förövrigt inte är glas utan någon plastglasblandning.
Har pratat med en säljare på 3M om olika skyddsfilmer man kan använda. Ska bli spännande att testa dessa.
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Varför kör man så länge på reserven? "20km till tom tank" meddelnadet kalkyleras på tidigare förbrukning och medelvärdet utav det. Därför kan man ju inte säga exakt att du kan köra 20km till innan bensinen är slut...

Detta kan inte jag se som någon form av otur utan helt enkelt rent slarv. eller ??:-/
Användarvisningsbild
av vickan
FiddeUBC skrev:Varför kör man så länge på reserven? "20km till tom tank" meddelnadet kalkyleras på tidigare förbrukning och medelvärdet utav det. Därför kan man ju inte säga exakt att du kan köra 20km till innan bensinen är slut...

Detta kan inte jag se som någon form av otur utan helt enkelt rent slarv. eller ??:-/

Vill bara påpeka att OM du/ni/någon gör detta med en diesel kan den vara väldigt svår att få igång igen, då bränslesystemet högst troligen måste avluftas, vilket kan vara lite pilligt. Tänk på det :wink:
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
vickan, är inte systemet självavluftande? ?:-/ :)

/Kalle

Min XC90 D5 har fått uppgraderingen i samban[…]

Byta motorolja V60

Ser ut som att Volvo har maskinskadegaranti p&ar[…]

Jag gjorde test på min ventilation med gummi[…]

Bensinpriser v2

Nu när den amerikanska kedjan Costco öp[…]