NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har hittat många olika besked om drag på en v50. Kan inte hitta någon info på nätet om att programvaran måste uppdateras när man skruvar dit draget, men enligt verkstan måste det göras !
Är det bara ett sätt för dom att få uppdraget eller kommer bilen inte starta utan uppdateringen ? :???:
Har en v50 2,4 - 04

//Gustav
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Läste på lite om det och det verkar som att man måste uppdatera mjukvaran.
Styrenheten (trailermodul art.nr. 31257 593-9) har som uppgift att hantera den elektriska förbindelsen mellan fordonet och släpvagnen.

Styrenheten lagrar eventuella felkoder. Applikationsnumret motsvarar den typ av uttag som finns på ledningsmattan för dragkrok.

Styrenheten har som främsta uppgift att hantera signaler till ledningsmattan för dragkrok för:

Körriktningsvisare
Bromsljus
Positionsljus
Backljus
Dimljus
+12 V spänning
g_sandin skrev:Jag har hittat många olika besked om drag på en v50. Kan inte hitta någon info på nätet om att programvaran måste uppdateras när man skruvar dit draget, men enligt verkstan måste det göras !
Är det bara ett sätt för dom att få uppdraget eller kommer bilen inte starta utan uppdateringen ? :???:
Har en v50 2,4 - 04

//Gustav
Har också fått olika bud från olika verkstäder. Men hur som helst så hade ändå Volvo blivit billigast inkl. material och arb. kostnad....konstigt nog.

Endast Volvos satts innehåller mjukvara och styrenhet, och dom påstår att man inte kan montera dragkablaget utan det, medans andra firmor påstår att dom visst kan montera drag utan styrenhet och mjukvara...?!?!?

Någon expert som kan ge lite klarhet i frågan?
Användarvisningsbild
av #27
Om du monterar volvos kontakt och styrenhet så måste du ladda mjukvara annars funkar inte belysningen i släpvagnskontaktern..
Användarvisningsbild
av Titaniumgrå
#27 skrev:Om du monterar volvos kontakt och styrenhet så måste du ladda mjukvara annars funkar inte belysningen i släpvagnskontaktern..
Stämmer bra, på min bil hade dom glömt att lägga in mjukvaran uppmärksammade jag när jag skulle dra ett släp för första gången. :x
av Calvin
Vad jag vet så finns det även tre olika programvaror för dragkrok. Skillnaden är om du vill ha strömmatning (tror jag är standard), dimljus eller något annat i den pol som är avsedd för dimljus.
Den info jag fick var att mjukvaran bara behövde uppdateras om jag ville att backljuset skulle fungera. Ingen panik för mig att få backljus på min draganordning så det tar jag nog i så fall i samband med någon service. Vi får väl se om dom har rätt. Ska ta och sätta dit draget i veckan.
g_sandin skrev:Jag har hittat många olika besked om drag på en v50. Kan inte hitta någon info på nätet om att programvaran måste uppdateras när man skruvar dit draget, men enligt verkstan måste det göras !
Har en v50 2,4 - 04

//Gustav
dem äldre modellerna kräver mjukvara
volvo experten skrev:
Har en v50 2,4 - 04

//Gustav
dem äldre modellerna kräver mjukvara
Från vilket modellår krävs inte omkonfigurering av mjukvaran?
Nu har jag installerat dragkroken och jag funderar nu på om det verkligen ska fungera utan mjukvara? Det var inga problem att installera allt förutom att ena fördragna kabeln till styrenheten var lite svår att hitta. Hur som haver... provade koppla på släpet och det enda som lös var ena bromsljuset när man bromsade. Finns det någon Volvo-mekare här som har svar på frågan? Bilen i fråga är en en månad gammal V50. Om det är till någon hjälp så satte jag det blå stiftet som "Backljus". Man kunde ju välja mellan backljus, dimljus eller laddning beroende stiftets placering.
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]