- mån 17 sep 2007, 22:01
Jag kör idag V50 T5 MY08 (manuell), nyligen bytt från en V50 2,4i MY04(manuell), som byttes från en V40 2.0T MY00(automat) (sista månaden före FasII).
Vad gäller bränsleförbrukning vid normal körning (för mig 80-95% stadskörning) så är det relativt likt på dessa bilar.
Min reflektion från 2,4i var att den drog mindre bensin (ca 0,05-0,1) och kändes (märkbart) kvickare vid ca 1100-1300 körda mil, min T5'a drar idag ungefär lika mycket som min gamla 2,4i, ca 1-1,15 och det med 600 mil på mätaren. Om den kommer att dra mindre bensin och kännas kvickare vid drygt 1000 mil på mätaren så blir det ett lyft!! 60 hästar mer och mindre bränsleförbrukning!!
Vad gäller draget så saknar jag min gamla V40 med automat och turbo, helt klart en oslagbar kombination! Den kändes faktiskt kvickare än min 2,4i!
En knepig sak jag var ute för med en lånebil som jag hade i ca 2 veckor när min 2,4i krånglade med tändningslåset var att det var en 2,4 och den kändes mycket piggare än min 2,4i! Jag åkte till min återförsäljare och undrade om min 2,4i var felprogrammerad... Men när jag fördjupade mig i vridmoment vid olika varvtal så var det ju faktiskt som så att 2,4 är den "perfekta" stadsbilen medan 2,4i passar bättre på "snabb" landsvägskörning med mer effekt på högre varvtal och minimal skillnad i vridmoment.
En annan skillnad man inte får glömma bort är ljudet!! Det särskilda "orret" från Volvos 5'or är ju så härligt... på 2,4 och 2,4i, men på T5'an så "hackas" ljudet sönder av turbon och det låter faktiskt inget särskilt, ungefär som min gamla V40...
Av ovanstående text så borde jag egentligen ha köpt en 2,4 som har automat som standard, det känns så uppenbart att det är rätt bil för mig och mina förhållanden, MEN när dom äntligen fick 2 snygga pipor bak på T5'an så kunde jag helt enkelt inte motstå den!!
Passionsröd med Summum så jag fick blanka rails, 18" Medusa så det blir mycket fälg och lite däck, ja i mitt tycke en riktigt läcker bil! Efter jag beställde den så körde Volvo igång tv-reklamen med precis en likadan bil och nämnde att det var en miljöbil... jo folk har frågat mig om det är den där miljöbilen jag har köpt, jag svarar att det är det, det är ju dubbla avgasrör så det kommer bara ut hälften så mycket avgaser i varje pipa...
Min slutsats om du skall köpa en begagnad bil, se mer efter skick och utrustning om du kör "normalt" än vilken motor så länge du håller dig till dom 5 cylindriga om du vill att det skall vara mer än hyfsat drag.