NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dieselkungen
Hej. Har fler upptäckt att det är massa luft/skum i bränsleslangen från bränslefiltret till Pump ? (transparent slang)
Felsymptom: slö ibland, pigg ibland, tänd motorlampa"motor service erfodras" ett kort tag. Bilen har varit inlämnad ett flertal gånger och inget verkar hjälpa, tanken har varit demonterad och genomgången för lösa saker som kan täppa igen. Bränsle slangar har bytts , och Bränslefilterhållare flera gånger.
Vid omkörning så känns den ibland jättepigg, men vid nästa tillfälle så dör den och tänder motorlampa, inte direkt trafiksäkert eller?

:-(O)
Användarvisningsbild
av elmuppo
XC90_Executive skrev:ETM. För den går in i "Limp home" va?
ETM finns inte på V50/S40

Har tyvärr ingen gissning att ge dig, utan din verkstad
får lösa problemet. Felkoderna finns ju om motorlampan har
tänts. Kan inte de hitta felet får de ju kontakta Volvo cars helpdesk.
av Frigge
För dina symtom brukar man byta filter och köra uppgradering ECM, säger inte att det är så i ditt fall.

precis som Branx säger, löser dom inte felet har dom ju alltid Hotline att få support av.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
ECR och/eller EGR

Har hört många andra med samma problem!
av Dieselkungen
Hejsan, bilen är uppgraderad och filter är bytt utan att lösa problemet.

Testade och tog och skruvade loss filterhållaren och provade att vända den upp å ner, utan att lossa på ngn slanganslutning och tro det eller ej men nu är det inte ngn som helst antydan till luft i slangen längre, bilen har aldrig gått så här bra . Den går att varva mkt längre ända till 4000-4200 utan att effekten mattas av.
Ingen lamptändning har inträffat heller.
Filtren är alltså orsaken.

Det blir att åka såhär tills ngn lämplig lösning finns. Hotline har tydligen ingen lösning på felet riktigt.
av dali
Jag har haft samma problem tidigare, blev bättre efter mjukvaruupgradering även om jag upplevde att motorn fick en annan karaktär, som att turbon laddar mindre.

På senare tid tycker jag att motorn smårycker ibland, inte hela tiden men ofta, särskilt vid jämn hastighet och låg belastning. Upplevde du det också?
av Dieselkungen
ja det gör den, dom har testat ställa upp optimeringsvärdena på spridarna för att förhindra småryck, men ska prova nu under veckan/helgen med modifieringen ,verkar riktigt lovande..
Mjukvaru-uppgradering hjälpte inte, då den bara i princip höjer tröskeln för att tända motorlampan.(gäller senaste uppgraderingen angående att den tänder motorlampa vid gaspådrag, felkoderna fås fortfarande men ingen lamptändning)
av dali
Jag håller tummarna under veckan! Min nybilsgaranti har nyss gått ut och om "filtervändningen" även löser smårycksproblemet så är det suveränt, snacka om billig fix. 8)
av Dieselkungen
Tänk på att du har emissionsgaranti 5 år / 8000 mil!
Gäller alltid vid tänd motorlampa.
Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Ja har man rätt medel eller metod så bl[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? S&[…]