NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ssvensson
Hej,
Grabben lyckades precis komma hem sen dog bilen. Det hade larmat och varenda lampa lös typ sa han.
Mätte batteriet och det var ca 10V.
Laddade upp men det vinande ljudet kvarstod.
Mätte på batteriet medans bilen var igång. ca 12.3V.
Bytte till annat likvärdigt batteri och det var samma sak Vinande ljudet kvarstod. Ca 12.3V efter start.
Kan det vara generatorn som gett upp?
Multiremmen finns kvar. (tror jag, ser bara en)
Har bara ägt bilen några månader och förra ägaren har skött den väl länge i hans ägor typ 11 år.

Är en Volvo S40 1.8F
Årsmodell 2008
Rullat lite mer än 22000 mil.
av dieselputte
Bränd diodbrygga i generator, blir övertoner då som ger vinande ljud samt låg eller ingen laddningsspänning.

Är du lödkunnig så kan du byta diod enheten, eller byt hela generstorn. Se till att det blir rätt version med 3 stift i laddregulatorns kontakt.

EDIT: Kolla om du har 120A, eller 150A generator. Har du 150A så behövs ingen mjukvara uppdateras. Har du däremot 120A generator och köper en 150A kan mjukvaran behöva uppdateras. Ser nu att det är en 1.8F och den bör klara sig med 120A

av Ssvensson
Hej!
Tack för snabbt svar.
Har en lödstation liggandes någonstans :)
Men är inte vidare duktig på att löda men vet en firma som är bra på bilelektronik, ska höra med dom.
Men är det värt att laga tros?
Bytet gör jag själv om jag lyckas få bort remmen

Vet inte faktiskt hur de ligger till mä det. […]

Start stopp laddning mm

Såvitt jag vet ska båda batterierna la[…]

Mera fel på denna modell…. ” En[…]

Hej, jag var ute och körde min V60 (D4) varp&[…]