NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Oaritchi45
Jag har en Volvo S40 2,4i -07, manuell, nyligen besiktad utan anmärkning. Någon vecka efter besiktningen började ett högt dånande oljud höras vid 60 km/h vilket ökar med hastigheten. Ljudet är inte kopplat till motorns varvtal, frikoppling påverkar det inte. Det är inte vindljud.

Däcken är i bra skick, har kollat lufttryck, alla hjul snurrar lätt utan oljud eller glapp.

Jag skulle uppskatta tips eller råd om vad som kan orsaka detta.
Senast redigerad av 1 Oaritchi45, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Dåliga hjullager brukar ge ifrån sig hastighetsberoende morrande ljud. Blir vanligtvis värre om man svänger så det dåliga lagret går i ytterspår dvs får mer last på sig
av binkie
Är det inte ett hjullager som Erik Å tipsar om så kolla så du inte fått sk blocksänkningar i däcken. Dessa bilar är känsliga för det, låter väldigt mycket.
av Oaritchi45
Jag har funderat på hjullager. Dock när jag snurrade hjulen med bilen upplyft hördes inget missljud och det fanns inget glapp. Ljudet börjar plötsligt vid 60 km/h, ökar med hastigheten och försvinner igen under 60 km/h.

En passagerare kommenterade att det lät som att jag varvade för mycket, men det var ljudet som gav det intrycket. Om det är hjullager måste jag byta dem en och en eftersom ljudet fyller hela kupén och är svårt att lokalisera.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Oaritchi45 skrev: ons 11 jun 2025, 15:50 ..Ljudet börjar plötsligt vid 60 km/h, ökar med hastigheten och försvinner igen under 60 km/h.
Precis sådana hjullager hade jag fram på min Renault 19 för många år sen :-D
Men tröskelhastigheten för brölandet var nog typ 80 på väg uppåt och 60 nedåt. En distinkt hysteres alltså :-)
Kolla om ljudet ökar eller minskar vid höger- respektive vänstersväng.
Hjullagren bak på en FWD brukar hålla längre än fram eftersom det inte finns några drivaxlar bak. Fram vill vatten gärna krypa förbi slitna axeltätningar och orsaka rost på lagerbanorna..
Senast redigerad av 5 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
av Marnlasse
oftast känner man inget glapp vid stilla stående rotation, utan snurra hjulet och känn på fjädern om det finns vibrationer där ,med hjulet upp hissat.
760 tändningslås?

Hej, har en 760 88 med d24 (original) som inte vil[…]

230fk går snålt

Är du säker på att mätaren &a[…]

Tackar för länken, ja nu fattar man ju b[…]

Ehhh inga?