NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Problemen började när jag låg på farthållaren i 100, bilen hostade till o slog av farthållaren. Bilen hostade till igen men gick som vanligt. Körde ca två mil till helt normalt, sen hostade den till igen. Bilen gick in i limp home o host-studsade sakta framåt. Motorlampan började lysa samtidigt får jag väll tillägga.
Felkoderna jag får fram i thinkcar-läsaren (den enda jag har tillgång till) är följande:
ECM-2110 front heated oxygen sensor, heating
ECM-0607 engine control modul, internal fault

Jag har bytt båda Lambdasonderna till nya, orginal. Då försvann felkoderna när jag rensat dem i thinkcar-läsaren, körde med bilen i en dag o när jag stod still med bilen på tomgång hostade den till igen o båda felkoderna kom tillbaka, samt limp mode.
Har kollat över alla säkringar.
Köpte ett nytt gasspjäll eller reglage or whatever, kopplade av batteriet bytte den, kopplade på batteriet satt i nyckeln o slog på tändningen. Väntade till den hade tickat färdigt sen startade jag o lät den gå på tomgång en ordentlig stund. Man hör att bilen går sjukt mycket jämnare o piggare men koderna är kvar. Prövade att med tändningen igång sakta trycka in gas pedalen, sen hålla den intryckt några sekunder, sen sakta släppa, vänta några sekunder sen börja om fyra gånger. Sen vrida av tändning plocka ut nyckeln i 10 sekunder sen stoppa tillbaka den o starta bilen. Bilen startade, motorlampan var släckt bilen lät bra som om allt var normalt o att jag hade fixat bilen. Det varade i säkert 5 sekunder innan den gick in i limp home igen.

Bilen är från 2009 o har gått 32 k mil men den var en gåva av min far o den första bilen vi skruvade på ihop, så den har väll mest sentimentalt värde. O den är väldigt bekväm att köra.

Så nu till frågan måste jag ha vida eller liknande volvo program för o kunna kalibrera eller nollställa tps:en? O tror ni det hade löst problemet? Eller har jag missat något? Vad mer kan jag kolla?
All hjälp uppskattas ✌️

Problemen började när jag låg p&ar[…]

Du har rätt den är inte till choken. Den[…]

Ford hobby husbil chassinummer

Oftast ramben, kolla i hjulhus alternativt i h&oum[…]

Bygga vevhusventilation?

Är packningen till locket gammal och har b&ou[…]