NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Toni35
Tjena!
Var påväg till jobbet i onsdags o kände bilen hoppa till lite på parkeringen och märkte att kopplingen tog lite konstigt och pedalen inte kom upp igen, fick ta den med foten o dra upp den funkade den som vanligt på resan. När jag sen skulle hem från jobbet så var det ingen respons alls i kopplingspedalen , den var helt slapp både ner och upp. Har läst på lite om vad det kan vara och det har inte minskat något nämndvärt i bromsvätskebehållaren trots att jag såg en fläck på asfalten där det första problemet uppstod! Hoppas och ber att det bara är huvudcylindern som gått och inte slavcylindern då den verkar lite meckigare att byta själv! Har någon haft ett liknande problem och vad visade sig vara trasigt i erat fall? Tacksam för svar! Trevlig helg å!
Användarvisningsbild
av Erik Å
Been there ;-) , på min bil sitter ett vinklat plaströr typ "armbåge" precis där hydraulröret kommer ut ur sprängkåpan. Med luftningsventil vänd uppåt. Ventilen rostar under o-ringen, där den är nedstoppad i plaströret, och börjar läcka.
Jag lindade toapapper runt plaströret när jag felsökte, mycket riktigt blev det fläckar av läckande bromsvätska på papperet.. Nytt plaströr och problemet försvann :party:
Nu är det ju inte säkert att din bil har samma lösning..
Mitt under sprängkåpan, i lägsta punkten, brukar det finnas ett dräneringshål. Droppar det bromsvätska där så är det sannolikt slavcylindern som läcker, tyvärr.
I bromsvätskebehållaren brukar kopplingen ha en egen sektion som är avskiljd med en mellanvägg, man måste toppa upp till MAX innan vätska rinner över till kopplingen. Syftet är förstås att hindra en läckande koppling från att slå ut bromsarna..
Användarvisningsbild
av Erik Å
Toni35 skrev: lör 12 apr 2025, 14:06 ..Ska leta fram en domkraft sen krypa under direkt o kolla!
Var försiktig bara..
Vad har du för bil? Kanske går att se på volvopartswebstore hur hydraulledningen är skarvad..

Så här ser det ut på min bil, luftningsventilen inringad. Hela anordningen sitter på framsidan av sprängkåpan, mot kylaren alltså.
Vid pilen sitter ett U-format låsclips instoppat, drar man ur det så går hela luftnippeln att lirka ut uppåt.
Och det är genom hålen som clipset är instoppat i som olja läcker ut om o-ringen därinne inte tätar...
De två andra rören sitter låsta med samma typ av låsclips, tar man bort dessa två clips så kan man lossa hela plaströret
__armbåge.PNG
__armbåge.PNG (1.13 MiB) Visad 1316 gånger
Användarvisningsbild
av Erik Å
Toni35 skrev: lör 12 apr 2025, 15:01 de är en v50!
Ser ut som den har ungefär samma "plastarmbåge", inte omöjligt att den har samma läckageproblematik..
Jag chansade på MY2006 och hittade denna sprängskiss. Luftningsnippeln verkar dock inte sitta med ett U-ciips på denna..
https://www.volvopartswebstore.com/show ... veLine=464
__V50_koppling.PNG
__V50_koppling.PNG (102.9 KiB) Visad 1296 gånger
av Toni35
Var in o kollade nu, bilden är på mitt under växellådan och där var det blött… tyder det på att slaven är trasig? ser ut att komma från dedär lilla hålet i form av en halvcirkel
Bilagor
1990F6DE-29D0-4712-AB7B-ECF29204C600.jpeg
1990F6DE-29D0-4712-AB7B-ECF29204C600.jpeg (3.04 MiB) Visad 1268 gånger
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det där är dräneringshålet, ja.
Kan vara slaven som läcker. Om du inte har sån tur att oljan kommer från inre kopplingen på plaströret.
Försök kika där röret går in i sprängkåpan och testa linda en remsa hushållspapper runt röret som läckindikator
av Toni35
Här är en bild på luftningen, visst är det denna du menar? Det var inte blött där men ser ju ut som det har läckt där förut
Bilagor
6E18DC99-668D-4D3D-BA2D-B079881026AC.jpeg
6E18DC99-668D-4D3D-BA2D-B079881026AC.jpeg (2.71 MiB) Visad 1233 gånger
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det ger väl en strimma hopp :-) , borde rimligen inte vara blött där om det är slaven som läcker.. sånt läck borde väl droppa rakt ner.
Jag har ingen aning om det går att byta plaströret på V50 utan att dela motor/växellåda.
Ser trångt ut.. borde rimligen finnas något inspektionshål där man kommer åt att dra ur det inre låsclipset?

Edit: här byter nån koppling på en V50 1.8 och lossar hydraulkopplingen. Men riktigt så ser det ju inte ut på din..
Kanske finns mer passande film på tuben, Ford Focus har väl samma låda?

På den här verkar inte röret gå att koppla loss från slavcylindern
Senast redigerad av 2 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
För mycket camber 940.

Vet inte hur dess a fungerar men ger ställb[…]

Vilken mjukvara har ni?

Nej, helt enligt plan. Syftet var ju att allt[…]

Blanda inte ihop EQE och EQS. :-) De må se […]

Upplever samma problem med den äldre Sensus R[…]