NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

V50 1,6D 2009 Drive.
Tar det från början, orkar bara inte tanka på väg till jobbet så är nere på reserven 20km kvar. Tankar 30L när jag lämnar jobbet, ca 3-4 mil senare dör den rakt av på motorvägen. Vägrar gå igång efter flera försök. Hämtar den med bogserlina 2mil hem dagen efter, startar inte hemma heller. Dagen efter igen så ska jag felsöka, men går då igång direkt!! Då det var länge sen så byter jag bränslefilter, för fyller det och bilen går igång som vanligt, kör några km, slänger sopor stannar vid Konsum osv. Tar idag bilen till jobbet, efter 4km på motorvägen dör den likadant, vägrar starta igen, bärgare på morgonen och efter jobbet ska vi hämta den. Då startar den!. Men kommer då endast 600m sen blir det bogserlina hem. Har nu sugit med båt pumpen o lufta överallt men ingen lycka. Startgas så hoppar den igång nån sekund. Hoppas verkligen på er hjälp! Ha en fortsatt trevlig kväll allesammans :-)
Senast redigerad av 1 2ägaren, redigerad totalt 0 gånger.
Nötte och höll på till 21.30 igår. Provade idag innan jobbet, startade som inget hade hänt :/ blir inte klok på detta.

Edit: köpt vev och kamaxelgivare, ska prova byta dem.
Edit: båda givarna är nu bytta, inget uppenbart fel på dem tyvärr. Hade varit skönt att få svart på vitt, men återkommer om den håller sig rullandes nu. Tack för tips änsålänge!
Tror du kan ha skit i tanken som lägger sig för sugröret. Efter den stannat så behöver du nog lufta den. Egentligen så stämmer alla symptom på defekt bränsletrycksregulator. Den sitter på baksidan av högtryckspumpen. Lätt att byta men lite pilligt. (följ sladden så hittar du den) Det problem du har uppstår när den börjar klägga igen. Lite lågt bränsletryck så klipper den direkt för att skydda motorn. Det sitter en packning där som du aldrig kommer se. Den vill gärna trilla bort. Den måste du ha kvar. Går bra att återanvända. Det trixiga är att komma åt skruvarna till den. Lättast är om du har ett litet spärrskaft där du kan stoppa ett bits rätt i skaftet. Jag fick med ett i ett litet bahco 1/4-sats.
Är inte detta ditt problem så skulle jag titta in i tanken. Kanske kan gå genom tankröret med ett endoskop.

Idag fick det bli tvätt, och byta ut det urus[…]

Nej. Det suger med litet batteri. Man vill ha lit[…]

Mjukvarustrul XC60 2026

Ett tips är att kolla på integritetsins[…]

Balans ljudsystem

Det är ju en mjukvarugrej, inte kopplat till […]