NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Bytte nyligen de övre stötdämparfästena bak på min V50, gick bra att få bort allt. Dock så lyckades jag dra gängpaj på ett utav hålen i karossen :-(

Någon som vart för samma och har något relativt smidigt sätt att få i en ny gänga. Det är ju ganska trångt underifrån. Kan det vara möjligt att plocka bort lite av inredningen för att komma åt uppifrån? För att sedan sätta i en insatsgänga? :-)
Hej
Har tyvärr inget konkret svar på frågan.
Men jag var själv orolig för gängpaj/avdragen skruv när jag gjorde detta och tänkte just på eventuell lösning på ett sådant problem.
Vet tyvärr inte om hålet/muttern är åtkomligt från skuffen. Med lite tur kanske det är det om man river inredningen i skuffen, såvida det inte sitter mellan plåtar...
Jag hade nog börjat med att ta bort den klädda "luckan" i inredningen (där man kommer åt bakljusets glödlampor) och sedan lyst ner/stoppat ner handen och känt efter skruvhålet (trångt är det). Eller om du har tillgång till en inspektionskamera och kan föra ner den där.
Om du lyckas finna skruvhålet så kan det ju vara värt att gå vidare med att riva inredningen.
Hej! Var på semester och kom på att den här tråden fanns kvar, som tur var så var det inte gängpaj utan den var skadad i början av gängan. Räckte med att köra en gängtapp som var påslagen i en 1/4" bitshylsa.

Jag hade tur tack och lov, men jag plockade även bort lite av bagageinredningen och det går att köra genomgående bult och mutter i värsta fall. Dock så är det en tjock plåt över dessa två bulthålt så det är precis att man kommer åt med handverktyg. Är väldigt trångt även nedifrån om man skulle försöka köra insatsgänga. :-)
Vilken mjukvara har ni?

Hmm, vågar man tanka ned när man ä[…]

Gäller alltså en v70n från 2005 2[…]

Nä nu ger jag fan upp. Nån som vet vad […]

Sorry glömde avsluta tråden. Tack diese[…]